Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Franse keten opent in 2018 tenminste 7 winkels in Tokio
Bio c'Bon wordt 'big in Japan'
De Franse biologische retailketen Bio c'Bon opent dit jaar nog tenminste zeven winkels in Tokio. Zij doen dit in samenwerking met Aeon, de grootste retailketen van Japan.
In 2017 was de markt voor biologische producten in Frankrijk goed voor €8 miljard. In Japan bleef dit bedrag steken op €1,5 miljard. Volgens Thierry Chouraqui, CEO van Bio c'Bon, is dit logisch. "Japan is op dit gebied vergelijkbaar met het Frankrijk van tien jaar geleden. De biologische markt staat nog in de kinderschoenen, maar zit boordevol potentie."
Bio c'Bon opende een eerste vestiging in Tokio in 2016. Vorige maand volgde een tweede filiaal. Voor het einde van 2018 wil de keten hier nog minstens zeven filialen aan toevoegen met als einddoel om tientallen vestigingen te openen door het hele land. Japan is het enige niet-Europese land waar Bio c'Bon actief is.
De samenwerking tussen Aeon en Bio c'Bon is op een bijzondere manier tot stand gekomen. De familie van de CEO van Aeon, Motoya Okada, is gek op Frankrijk. Tijdens een vakantie in Parijs kwam de familie terecht in een winkel van Bio c'Bon. Inspelend op de veranderende Japanse eetgewoontes nam Motoya contact op met de CEO van het bedrijf. In 2016 volgde hieruit de oprichting van "Bio c'Bon Japon", waarvan beide bedrijven voor 50% eigenaar zijn. Thierry Chouraqui van Bio c'Bon laat weten dat de samenwerking essentieel is. "Het zou het onmogelijk zijn geweest om op eigen houtje naar Japan uit te breiden. Het is erg ingewikkeld om biologische producten aan te voeren." Op dit moment is slechts 0,2% van de Japanse landbouw biologisch.
Kennismakingsprijs
Bio c'Bon Japon wil producten aanbieden tegen een schappelijke prijs. Japan heeft net een paar moeizame economische jaren achter de rug en daarbij moet het land de biologische markt nog leren kennen. "Om de prijzen laag te houden, is het belangrijk dat we dit project grootschalig aanpakken."
Er wordt volop gezocht naar Japanse leveranciers die voldoen aan de gevraagde versheids- en kwaliteitseisen. Inmiddels zijn er 200 gevonden. Maximaal 20% van het totale winkelaanbod is geïmporteerd.