Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zal bio dezelfde fout maken als de reguliere sector?

In de biologische sector is de vraag groter dan het aanbod. Fraude en vervlakking liggen dan ook op de loer. Om de productintegriteit te waarborgen, moet in de ketens nauw worden samengewerkt en niet zoals in de reguliere landbouw met papieren kwaliteitssystemen. Dat stelt Ronald van Marlen, directeur-eigenaar van Toppas Organic Production Service, bestuurslid van de Stichting EKO, Bio Nederland en Stichting Demeter in een bijdrage in de VMT.

De markt voor biologische producten groeide de laatste 10 jaar telkens met 7 tot 10%. Die extra omzet moet vooral komen van boeren die overschakelen, een overstap die 3 jaar duurt. Mede daardoor blijft het aanbod achter, waardoor de prijzen van biologische producten structureel hoger zijn en fraude op de loer ligt. Schaalvergroting zou een oplossing kunnen zijn voor een groter aanbod, maar dat heeft op de duur niets met biologisch te maken, vindt Van Marlen.

"Met gecertificeerde kwaliteitssystemen als BRC, IFS, FSSC kunnen we veiligheid niet garanderen. Wat we nu doen, is de levensmiddelenwereld anonimiseren, de consument het gevoel willen geven dat hij op die ordners met papieren kwaliteitssystemen kan vertrouwen. De boer heeft geen idee waar zijn product naar toe gaat. Hij ziet nooit iemand, op een certificeerder na. Met naleving en papierwerk denken we dat ons voedsel veiliger wordt. Ga de keten in. Vorm een aanvoerketen zoals die bedoeld is vanuit de 4 principes 'Zorg', 'Fair', 'Ecologie' en 'Gezondheid'. Zorg dat je die in de praktijk brengt. Leg dat alles transparant uit op je website", aldus Van Marlen.

Bron: VMT via FoodHolland
Publicatiedatum: