Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kindermaaltijden Jamie Oliver bevatten meer calorieën en vet dan fastfood

Op dit moment leidt Jamie Oliver een campagne om kinderen niet langer bloot te stellen aan reclames voor junkfood op tv. Maar sommige kindermaaltijden bij een van Jamie Oliver's restaurantketens bevatten meer calorieën, vet en suiker dan vergelijkbare gerechten bij een van de grootste fastfood ketens, zo meldt FEMAIL. Een burger met zoete aardappel friet en salade die bij Jamie's Italian restaurants wordt geserveerd bevat bijvoorbeeld tot wel 452 calorieën, 18 gram vet en 18 gram suiker. Een Burger King Kids Hamburger - die ook beschikbaar zijn met 'friet' van appelschijfjes - bevat echter 250 calorieën, 6 gram suiker en 9 gram vet. 

Het artikel van FEMAIL komt slechts een week nadat Jamie Oliver Burger King en Pizza Hut op Twitter gevraagd heeft om hun reclames alleen na 21.00 's avonds te gaan vertonen. 

Een woordvoerder van Jamie Oliver heeft laten weten dat het kindermenu van Jamie's Italian al zes jaar op rij een Soil Association award voor het gezondste menu in de winkelstraten heeft gewonnen en op de website staat dat "ten minste 30%" van het menu bestaat uit "heerlijke, gezonde opties". Over de kindermaaltijden melden ze: "Iedere maaltijd is compleet gebalanceerd en bevat alle voedselgroepen die opgroeiende kinderen nodig hebben. Ze bevatten in ieder geval 2 van de 5 aanbevolen porties groenten en fruit per dag." 

Beroemdheden als Amanda Holden, Claudia Schiffer en Richard Branson steunen Jamie's #AdEnough campagne. Op zijn blog schrijft Jamie: "Kinderen worden dag in dag uit bestookt met reclames voor voeding en dranken die veel ongezonde vetten, suiker en zout bevatten. Deze reclames zijn overal: online, op televisie, in de straten en in het openbaar vervoer. Het wordt tijd dat we de gezondheid van kinderen voorop zetten. Ik vraag de overheid om reclames voor fastfood pas na 21.00 uur 's avonds toe te staan en om controles in te stellen voor welke advertenties kinderen online, in de straat en in het openbaar vervoer zien."

Bron: Newstalk ZB
Publicatiedatum: