Nieuwe schapindeling beschermt kinderen
Plus vindt dat de promotie van ongezonde voeding kan bijdragen aan overgewicht en wil kinderen hiertegen beschermen. Door verpakkingen van A-merk fabrikanten voorzien van kindermarketing niet meer op ooghoogte van kinderen te presenteren, worden kinderen minder verleid en zullen zij hier waarschijnlijk minder om vragen.Alliantie Stop Kindermarketing is positief
De Alliantie Stop Kindermarketing is positief over de stappen die Plus zet om kindermarketing op ongezonde producten van A-merk fabrikanten te verminderen. Mark Wijne van de Alliantie: "Wij zijn heel blij dat Plus, als eerste supermarkt in Nederland, producten van A-merk fabrikanten met daarop kindermarketing boven ooghoogte van jonge kinderen gaat presenteren. Dit is een stap in de goede richting van het helemaal stoppen met kindermarketing van ongezonde producten. We hopen dat meer productgroepen volgen. Het is nu zaak dat A-merken een stap zetten en kinderidolen, getekende- en/of animatiefiguren helemaal van hun verpakkingen halen voor producten buiten de schijf van vijf."Gezondheidsmeters en promotie gezonde producten helpt consumenten bewuste keuze maken
Plus heeft al meer stappen gezet om consumenten te helpen een bewuste keuze te maken. Vorig jaar werd de suikermeter op het schap bij de ontbijtgranen geïntroduceerd, nadat eerder al de caloriemeter bij frisdranken en de vezelmeter bij brood op het schap zijn geplaatst. Ook wordt bij Plus veel aandacht besteed aan het stimuleren van gezonde keuzes door het promoten van de consumptie van groente en fruit en het informeren over het belang van goed ontbijten. PLUS verbetert daarnaast continu de productsamenstelling van de huismerkproducten, bijvoorbeeld door minder zout of suiker te gebruiken.Voor meer informatie: www.plus.nl