Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl maakt vaakst reclames vleesvervangers

Lidl heeft van alle Nederlandse supermarkten het vaakst reclame waarin vleesvervangers voorkomen. Een aantal supermarkten geeft hier juist helemaal niets aan uit.

Lidl heeft het vaakst reclames vleesvervangers

Adviesbureau Adfact analyseerde reclame-uitingen op televisie, radio, abri’s, (landelijke) dagbladen, veel tijdschriften en andere massamedia op bestedingen aan reclames voor vlees- en vleesvervangers.

Uitingen omgezet in geldwaarde

Het bureau deed dit in opdracht van de stichting Even Geen Vlees. De uitingen zijn vervolgens omgezet in een geldwaarde. Daarbij is de volledige waarde van advertenties waarin het product voorkomt meegenomen. Het betreft gegevens over 2017.

Meer reclame voor vlees

Een conclusie van het onderzoek is dat supermarkten nog steeds veel meer reclame maken voor vlees dan voor vleesvervangers. Lidl is in beide categorieën met afstand de nummer 1. Het bedrijf zou volgens de berekeningen van Adfact voor €38,4 miljoen aan reclame uitgeven met daarin ook aandacht voor vlees. In voor €2,6 miljoen aan reclame-uitingen heeft Lidl vleesvervangers opgenomen. Ook de rest van de top van de ranglijst is voor beide segmenten gelijk. Ketens die veel uitgeven aan reclame, geven ook het meeste geld uit aan het promoten van aanbiedingen voor vlees en vleesvervangers. Jumbo is de nummer 2, Albert Heijn de nummer 3, Plus is 4e en Aldi 5.

Marketingbudget exclusief naar vlees

Er zijn ook ketens die wel reclames voor vlees maken, maar niet voor vleesvervangers. Het gaat daarbij om Hoogvliet, Jan Linders, Emté, Poiesz, Spar en Amazing Oriental. Bij Nettorama en Ekoplaza zagen de onderzoekers van Adfact geen of een te verwaarlozen advertentiebedrag voor beide segmenten. Adfact: "We kunnen niet precies zeggen hoeveel marketingbudget exclusief naar vlees gaat. Wel weten we dat vlees sterk aanwezig is in supermarktreclames op tv, radio, abri’s en advertenties in dagbladen. Aan de hand van de resultaten weten we dat er dagelijks gemiddeld 200 supermarktreclames op tv te zien zijn waarin vlees wordt gepromoot."

Bron: Distrifood via FoodHolland
Publicatiedatum: