Wessanen maakt minder winst
Zoals verwacht daalde de omzet van de private labels het afgelopen kwartaal met dubbele cijfers. Het grootste merk, Bjorg, liet een gezonde groei zien, wel waren de cijfers minder positief dan vorig jaar. Bonneterre draaide een goed kwartaal in Frankrijk. Er was volgens Wessanen vooral veel interesse voor het biologische glutenvrije assortiment, gekoelde vegetarische maaltijden en zuivelalternatieven. Zonnatura startte het jaar met een indrukwekkende reclamecampagne met Rico Verhoeven.
Clipper groeide wederom in de meeste landen met dubbele cijfers. En Isola Bio deed het in Italiƫ beter dan vorig jaar, maar in verschillende exportlanden liep de verkoop van dit merk wat terug. Whole Earth groeide met dubbele cijfers, terwijl Mrs Crimble in het Verenigd Koninkrijk stabiel bleef. De Duitse activiteiten hebben over het algemeen goede groei laten zien dankzij supermarktaanbiedingen voor Clopper en een ommekeer van Allos. De cijfers van Tartex waren echter negatief in het eerste kwartaal. Wessanen heeft positieve verwachtingen voor de rest van dit jaar: "We blijven er van overtuigd dat 2018 een succesvol jaar voor ons zal zijn in de verdere versterking van ons bedrijf en onze positie op de markt."
In de laatste editie van Elsevier staat overigens een uitgebreid interview met CEO Christophe Barnaouin, die ervan overtuigd is dat biologische voeding beter is dan conventionele voeding. Klik hier voor meer informatie over dit artikel.