Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hervulbare drinkfles bespaart veel plastic

"We hopen in de toekomst serieuze concurrent te zijn van de verpakkingsindustrie”"

Tholen - In 2015 is Richard Gabriël begonnen met ondernemen. Hij zat al twintig jaar bij hetzelfde bedrijf en wilde iets anders gaan doen. Hij was al vrijwilliger bij stichting Oceaan Bescherming en kwam op die manier in aanraking met de ‘plastic soep’. "Ik wilde graag gaan ondernemen met iets waar mijn hart ligt en waarvan ik zeker weet dat het mijn passie zou blijven. Ik wilde iets tegen die 'plastic soep' doen en dat kan alleen door het probleem aan te pakken en iets te creëren wat herbruikbaar is. Na het spreken van verschillende instanties en bedrijven ben ik begonnen met het produceren van drinkflessen onder de naam Tulper. In 2017 is het merkt ge-rebrand naar Retulp met de slogan: 'refill to fulfill'. Met een eigen hervulbare drinkfles bespaar je enorm veel plastic afval, we bevorderen hergebruik door mooie RVS drinkflessen, thermosbekers en biobased bidons aan te bieden", vertelt Richard.


Foto: Eigenaar Richard Gabriël op de Bio-beurs: "Op de Bio-beurs is er veel aandacht voor bio en fairtrade, maar helaas nauwelijks nog voor het milieu. Dat vind ik heel jammer. Er wordt nog veel plastic gebruikt, ook bij de catering wordt gewerkt met wegwerp servies en allerlei verpakkingen. Het kan zo simpel zijn: zet gewoon een suikerpot en koffiemelkkannetje neer in plaats van al die losse verpakkingen."

Het merk Retulp is duidelijk herkenbaar aan het logo dat bestaat uit twee waterdruppels in de vorm van een Hollandse tulp. Richard vervolgt: "Nederland is een waterland en daardoor voelen wij – net als veel andere Nederlanders – ons verbonden met water. Wij zijn een volk bij uitstek dat een voorbeeldfunctie kan vervullen wat betreft het plasticvrij maken van zeeën en oceanen. Daarnaast zorgen we voor schoon drinkwater voor mensen in derde wereldlanden. Voor iedere verkochte Retulp drinkfles wordt 1000 liter schoon drinkwater gedoneerd. Op deze manier drinkt er in feite iemand elders met je mee."





Richard vervolgt: "Wij zijn tegen wegwerp, maar een consument denkt heel erg in recycling. Maar met recycling los je niks op en dat is lastig over te brengen. Qua duurzaamheid is het beter dat een fles lang meegaat, wij willen die boodschap nog beter naar buiten brengen. Al onze producten zijn gemaakt met behulp van milieuvriendelijke ingrediënten en materialen en zijn uiteraard BPA-vrij. De bio-bidon bestaat grotendeels uit rietsuiker en onze thermosblikjes zijn gemaakt met PLA maïs. De thermosflessen en waterflessen zijn gemaakt van duurzaam roestvrij staal wat goed recyclebaar is en gedeeltelijk ook van gerecycled RVS zijn gemaakt. Het laatste aar bedrukken we ook flessen als relatiegeschenk, maar ook private label voor een aantal winkelketens", aldus de duurzame ondernemer.


 
Richard is alleen begonnen aan zijn onderneming en heeft inmiddels 2 parttimers in dienst. Daarnaast werkt hij met verschillende ZZP-ers en studenten. Richard is tevens actief in het organiseren van bewustwordingsprojecten en voorlichting geven op scholen dankzij een intensieve samenwerking met het onderwijs. "Wij zoeken nadrukkelijk de samenwerking met diverse scholen en opleidingsinstituten om het bewustzijn rondom plastic afval bij jongeren te vergroten. Daarnaast willen we helpen om circulair ondernemen te bevorderen. Zo komt er in augustus een nieuwe fles uit genaamd: 'de messenger bottle', dit is ook door een onderzoek wat gedaan is door één van de studenten. Het is een platte fles welke in iedere tas past en zelfs door de brievenbus. De reden waarom veel mensen geen fles meenemen is dus blijkbaar doordat hij niet in de tas past. Deze nieuwe fles wel. De naam van de fles past ook gelijk goed bij de boodschap die we uit willen dragen."



Richard eindigt: "In de toekomst hopen we toch zeker een serieuze concurrent te zijn van de verpakkingsindustrie."
 
Voor meer informatie:
Richard Gabriël
Retulp
Prins Willem Alexanderlaan 421
7311 SX Apeldoorn
06 519 882 76
info@retulp.nl
www.retulp.nl