Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EKO-keurmerk lanceert EKO promotieweek

Om houvast te bieden aan de steeds bewustere consument is Stichting EKO-keurmerk gestart met de verbreding van haar keurmerk. Dit proces krijgt volop vaart. Zo organiseert Stichting EKO-keurmerk een landelijke EKO-promotieweek van 8 tot 14 oktober om al die mooie EKO-bedrijven in de spotlights te zetten. Ook besteedt RTL7 aandacht aan het EKO-keurmerk in het programma Green Project, op zaterdagmiddag 21 april aanstaande.

Marleen Meijers, manager marketing en communicatie van Stichting EKO-keurmerk legt uit waarom de verbreding is ingezet: "Steeds meer consumenten willen goed doen en kopen producten met keurmerken op het gebied van biologisch, fairtrade of dierenwelzijn. Er zijn wel 100 verschillende duurzaamheidskeurmerken voor voedsel, elk op hun eigen onderwerp. De meeste bestaande keurmerken zijn aanvullend op elkaar. Met het vernieuwde EKO-keurmerk voegen wij alle belangrijke aspecten samen, zodat voor consumenten het EKO-logo uiteindelijk synoniem wordt voor een goed product: goed voor het milieu, diervriendelijk, sociaal en eerlijk en natuurlijk lekker en gezond. Met ons vernieuwde EKO-keurmerk willen we de bewuste consument houvast bieden met één allesomvattend keurmerk."

Meer duurzaamheid

In heel Europa gelden dezelfde hoge eisen voor biologisch voedsel, die bovendien streng gecontroleerd worden. Om dit te waarborgen bestaat sinds 2012 het Europees biologisch keurmerk, het 'groene blaadje'. In de biologische wetgeving die achter dit keurmerk schuilgaat, zijn dierenwelzijn en zorg voor het milieu verankerd. Veel biologische boeren en ondernemers doen echter veel meer aan duurzaamheid dan de wet voorschrijft, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatbeleid, verpakkingen, gezondheid en arbeidsomstandigheden. Maar ze kunnen dat nu niet op dezelfde betrouwbare manier aan hun klanten laten zien. Het vernieuwde EKO-keurmerk biedt Nederlandse ondernemers deze kans nu wél. Iedere individuele ondernemer zet jaarlijks twee extra duurzame stappen. Op EKO-keurmerk.nl worden deze ambities per bedrijf vastgelegd en getoond.

Veel energie

"We merken dat er veel energie zit op EKO", vertelt Marleen. "Zo nemen ondernemers zelf het initiatief om collectief extra normen vast te stellen voor het EKO-keurmerk. De Groene Weg en Eko-Holland hebben al collectieve, bovenwettelijke eisen vastgesteld in hun EKO-code. Ook zijn hierover gesprekken gaande binnen de akkerbouw, de glastuinbouw en de geitenbranche."

Aan ondernemers en producten die het EKO-keurmerk voeren, worden sinds de verbreding op 1 januari 2018 strengere eisen gesteld. Voor alle EKO-licentiehouders – van boer tot winkel – gelden vanaf 1 januari 2018 extra normen voor sociaal en eerlijk handelen. De verschillende sectoren geven op hun eigen manier invulling aan wat ze willen verduurzamen. Voorwaarde is dat ze jaarlijks op twee verschillende thema's vooruitgang boeken. De biologische sector werkt op deze manier ieder jaar weer duurzamer en wakkert innovatiekracht aan.
Publicatiedatum: