Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor een voedselkeuzelogo dat werkt met verkeerslichtkleuren. Wij willen dan ook dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is."
Voedselkeuzelogo's met kleurcoderingen hebben de voorkeur
Voedselkeuzelogo's op de voorkant van verpakkingen geven uitleg over de informatie op de achterkant die voor veel consumenten lastig te begrijpen is. De Consumentenbond vroeg een representatief panel van ruim 1000 consumenten naar hun mening over 3 voedselkeuzelogo's: het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole logo. De respondenten zijn het meest positief over het Verkeerslichtlogo en Nutri-Score, die beiden werken met verkeerslichtkleuren. 51% zou kiezen voor het Verkeerslichtlogo, 29% voor Nutri-Score en 8% voor het Keyhole logo. Het panel gaf ook aan dat een nieuw voedselkeuzelogo moet voldoen aan een aantal voorwaarden:- Ingevoerd door een onafhankelijke instantie.
- Alle fabrikanten en supermarkten doen mee.
- Vermelding op álle producten, niet alleen op gezonde.