Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Consumentenbond:
"Consumenten willen kleurcodering op voorkant voedselverpakkingen"

71% van de consumenten is voorstander van de invoering van een voedselkeuzelogo op de voorkant van levensmiddelen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten zijn bovendien het meest positief over voedselkeuzelogo's die werken met verkeerslichtkleuren.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor een voedselkeuzelogo dat werkt met verkeerslichtkleuren. Wij willen dan ook dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is."

Voedselkeuzelogo's met kleurcoderingen hebben de voorkeur

Voedselkeuzelogo's op de voorkant van verpakkingen geven uitleg over de informatie op de achterkant die voor veel consumenten lastig te begrijpen is. De Consumentenbond vroeg een representatief panel van ruim 1000 consumenten naar hun mening over 3 voedselkeuzelogo's: het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole logo. De respondenten zijn het meest positief over het Verkeerslichtlogo en Nutri-Score, die beiden werken met verkeerslichtkleuren. 51% zou kiezen voor het Verkeerslichtlogo, 29% voor Nutri-Score en 8% voor het Keyhole logo. Het panel gaf ook aan dat een nieuw voedselkeuzelogo moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
  • Ingevoerd door een onafhankelijke instantie.
  • Alle fabrikanten en supermarkten doen mee.
  • Vermelding op álle producten, niet alleen op gezonde.



Het onduidelijke Vinkje is verleden tijd

Combée: "De Consumentenbond heeft met succes gestreden tegen het Vinkje op voedselverpakkingen, omdat dat onbegrijpelijk was voor consumenten. Bovendien bleken producten met een Vinkje niet altijd een gezondere of bewuste keuze. Het is nu hoog tijd voor een evenwichtig en begrijpelijk voedselkeuzelogo. Dat zou bovendien een mooie tegenhanger zijn voor alle claims en andere verkooppraatjes van fabrikanten op de verpakkingen, die daarmee vaak hoge gehaltes suiker, zout en vet verdoezelen.’ Een voedselkeuzelogo is volgens de Consumentenbond noodzakelijk omdat verborgen suiker, verzadigd vet en zout kunnen leiden tot hart- en vaatziektes, nierschade en diabetes.

Oproep aan Tweede Kamer

Om de oproep voor een onafhankelijk, duidelijk voedselkeuzelogo mét kleurcodering kracht bij te zetten, overhandigde de Consumentenbond het onderzoeksrapport 'Voedselkeuzelogo's' donderdag 12 april aan de Tweede Kamer. Nader onafhankelijk onderzoek, onder regie van de overheid, moet uitwijzen of het Franse of Britse voorbeeld, eventueel in aangepaste vorm, het beste is voor Nederlandse consumenten.

Publicatiedatum: 16-4-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

26-4-2018 Britse bedrijven sluiten pact tegen wegwerpplastic
20-4-2018 "We hopen in de toekomst serieuze concurrent te zijn van de verpakkingsindustrie”
20-4-2018 Plasticvrije winkel trekt ook leveranciers en verpakkingsprofessionals
17-4-2018 Bio-gebaseerde verpakkingen als oplossing zwerfafval
13-4-2018 Albert Heijn deelt tassen uit van biologisch katoen na 'plastic attack'
9-4-2018 Statiegeldactie in Groningen vanwege succes gestaakt
4-4-2018 Plastic flesjes en blikjes leveren geld op bij biologische winkel
3-4-2018 Stormloop op Natural Branding tattoos
3-4-2018 "Nieuwe richtlijnen bioplastics afval duidelijker voor consument"
30-3-2018 "2018 wordt het jaar van de landelijke doorbraak"
28-3-2018 "Meer milieuwinst in afvalreductie dan bio-afbreekbare verpakkingen"
26-3-2018 Plasticsoep in Stille Oceaan veel groter dan gedacht
23-3-2018 Starbucks investeert 10 miljoen in biologisch afbreekbare wegwerpkoffiebeker
19-3-2018 Frans Timmermans bezoekt plasticvrije pop-up supermarkt
16-3-2018 'Biologisch' ten onrechte gebruikt bij onkruidgif door Makro
16-3-2018 Eosta Natural Branding winnaar Packaging Award 2018 … zonder verpakking
13-3-2018 "Van onbewust onbekwaam naar bijdragen aan bewustwording"
12-3-2018 Vanaf 2021 statiegeld op plastic flesjes
7-3-2018 Waarom worden bio-groenten in plastic verpakt?
5-3-2018 Bijna 200 gemeenten roepen op tot uitbreiding statiegeld

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *