Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




"Producten kunnen op smaak en structuur beter concurreren met vlees"
Markt voor vleesvervangers wint snel terrein

Vlees staat in het middelpunt van een maatschappelijk debat dat invloed heeft op het consumentengedrag en op bedrijven in de foodsector. De Nederlandse consument wordt in zijn consumptie sterk beÔnvloed door toenemende zorgen over de impact op het milieu. Ook blijven dierenwelzijn en gezondheid belangrijke factoren in de keuzes van de consument. Hierdoor vindt een verschuiving plaats van dierlijke eiwitten naar plantaardige eiwitten. Volgens ABN AMRO biedt dit kansen voor de markt van vleesvervangers en de groente- en vissector. Door de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten is de markt voor vleesvervangers de afgelopen vijf jaar met 12 procent gegroeid. Het productaanbod neemt toe en dat geldt ook voor de investeringen. Hierdoor verwacht ABN AMRO de komende jaren een versnelling van de groei: in 2018 met 6 procent en in 2019 met 8 procent.
 


Ook groenten- en vissector profiteren van verschuiving naar alternatieve eiwitten

ABN AMRO verwacht dat ook de groente- en vissector in 2018 en 2019 zullen profiteren van de druk op de vleesconsumptie. Toch worden ook deze sectoren geconfronteerd met uitdagingen, zoals op het gebied van duurzaamheid. Zo staat voedselverspilling hoog op de agenda in de Aardappelen, Groente en Fruitsector (AGF) en heeft de vissector te maken met vraagstukken over dierenwelzijn. Zo is verdoofd fileren binnen de vissector in opkomst. ABN AMRO verwacht dat de omzet van de AGF-sector met 2 procent stijgt in 2018. De vissector profiteert ook van de export. Met name in Zuid-Europa neemt de behoefte aan vis toe. In 2017 groeide de export van vis met 9 procent. De uitvoer naar Portugal steeg met 40 procent, naar ItaliŽ met 11 procent en naar Frankrijk met 15 procent. Voor 2018 verwacht ABN AMRO dat door een toename van de visconsumptie de afzetvolumes stijgen.
 

Grote vleesproducenten doen intrede in markt vleesvervangers

Nu steeds meer consumenten op zoek zijn naar een alternatief voor vlees, zal de markt voor vleesvervangers in de komende jaren aan terrein winnen. "Het aanbod neemt toe, nu ook een aantal grote voedingsproducenten zich op deze markt begeven. Hierdoor wordt meer geÔnvesteerd in vernieuwende producten, die op smaak en structuur beter kunnen concurreren met vlees", vertelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN AMRO.
 
Het hele rapport is hier te downloaden.

Voor meer inforamtie: Nadia Menkveld, Sector Econoom Food

Publicatiedatum: 16-4-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-7-2018 Nieuw: Spicy Trio
14-6-2018 "Waardering voor de ambachtelijke kant van het bedrijf"
11-6-2018 Slechts 2% van de Duitsers is echt vegetariŽr
30-5-2018 DaniŽl Saat, Spirit: "Onze seitansteak staat op zichzelf"
25-4-2018 Vegetafel en Vegenement verhuizen terug naar Rotterdam
24-4-2018 Franse regering verbiedt vleesbenaming op vleesvervangers
12-4-2018 "Mini Falafel veelzijdiger dan grote variant"
15-3-2018 "Hennepzaad is de nieuwe plantaardige proteÔnebron"
14-3-2018 Vanaf heden ook Farm Vegetables Smooth beschikbaar
12-3-2018 "Waardering voor positieve insteek Nationale Week Zonder Vlees"
8-3-2018 VegetariŽrsbond en Ekomenu slaan handen ineen
8-3-2018 Ook vegetariŽrs naar de biologische slager
8-3-2018 KidsProef: Speciale gastdocent in de Week Zonder Vlees
7-3-2018 'Nationale Week Zonder Vlees' om bewustwording te creŽren
5-3-2018 "Consumenten kopen graag voeding waar zeewier in zit"
5-3-2018 Nationale Week Zonder Vlees van start met meer dan 25.000 deelnemers
1-3-2018 "Veel variatie mogelijk met seitan"
30-1-2018 ĎKaasí van amandelen en cashewnoten
26-1-2018 "Zeewier maakt samenleving duurzamer"
23-1-2018 Diverse bio-partners voor De Nationale Week Zonder Vlees

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *