Duitse marktintroducties 2017: kwart producten biologisch
Marktintroducties van biologische producten zijn in Duitsland in de afgelopen tien jaar constant toegenomen. Tussen 2008 en 2017 is het aantal nieuwe introducties met bio-kenmerking bijna verviervoudigd. Meer dan de helft (54 procent) van de consumenten geeft volgens Mintel aan dat de kenmerking met 'bio' een hoofdfactor voor hun aankoopbeslissing is. Dit geldt met name voor de 35- tot 44-jarigen. Volgens Mintel zijn de belangrijke factoren bij de keuze voor biologisch dat de levensmiddelen vrij zijn van genetische manipulatie, gewasbeschermingsmiddelen, chemicaliën, kunstmatig toegevoegde stoffen en conserveermiddelen. Bovendien is meer dan de helft van de consumenten overtuigd van het feit dat sommige biologische producten een hogere dierbeschermingsstandaard bieden en voor milieuvriendelijkheid staan.
Katja Witham, Global Food & Drink analist bij Mintel: "Hoewel gezonde voeding nog steeds een belangrijke factor voor de aankoop van biologische levensmiddelen is, verwachten consumenten tegenwoordig dat biologische merken voor meer dan dat staan. Milieuvriendelijkheid en andere ethische praktijken zijn snel tot een integraal onderdeel van de verwachtingen van de consument geworden."