Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Glutenvrij-logo op verse biologische kant-en-klaar-maaltijden

KOOC mag sinds kort officieel het glutenvrij-logo van de Nederlandse Coeiliakie Vereniging op de verpakkingen zetten. "Hiermee is KOOC de eerste online aanbieder van verse kant-en-klaar maaltijden die niet alleen glutenvrij, maar ook 100% biologisch, zonder toegevoegde suiker en kunstmatige E-nummers én zuivelvrij zijn", vertelt Jildou Nicolai namens KOOC.

Ir. Ralph Moorman, levensmiddelentechnoloog en gezondheidscoach, is nauw verbonden bij de ontwikkeling van deze maaltijden. "Voor een glutenvrije, smaakvolle en gezonde maaltijd hoef je niet meer te zoeken naar de juiste ingrediënten en lang in de keuken te staan", aldus Ralph.
 
Elk product dat het glutenvrije logo mag voeren heeft een unieke code. Deze productcode staat bij het logo vermeld. Het product staat onder die code geregistreerd bij de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Zo kan de klant controleren of het product daadwerkelijk het glutenvrije logo mag dragen.
 

Glutenvrij eten

Het thema glutenvrij is hot. De één noemt het een hype en de ander een absolute noodzaak, maar wat speelt er nu echt? De laatste jaren is de vraag naar glutenvrije alternatieven flink gestegen. Dit komt door de vele boeken en foodbloggers die het onderwerp aandacht geven. Hierdoor besluiten veel mensen om glutenvrije voeding te proberen en sommigen ervaren daarvan de voordelen. Deze mensen zijn echter niet allemaal gediagnosticeerd met coeliakie bij de huisarts. Soms scoren zij negatief bij deze testen, maar merken toch voordelen van het elimineren van gluten. Ook zijn er mensen die niet reageren op gluten in de tarwekorrel, maar op een ander bestanddeel. Deze mensen hebben een tarwe-allergie of zijn overgevoelig voor fructanen.
 

Voordelen glutenvrij eten

De voordelen waar veel over gesproken wordt zijn:
  • meer energie
  • minder ontstekingen
  • het verdwijnen van allerlei lichamelijke klachten, variërend van darm- en buikklachten tot huid-, luchtweg- en  mentale problemen.
 

Ralph Moorman met wat vers klaargemaakte KOOC-maaltijden.

Ralph Moorman ziet drie redenen waarom mensen glutenvrije voeding kopen:
 
1. Coeliakie
De allerbekendste reden is de auto-immuunziekte coeliakie. Hier bestaan testen voor die de huisarts of specialist kan doen. Als iemand coeliakie heeft betekent dit een behoorlijke aanpassing in zijn of haar leven. Het is dan namelijk niet alleen een must om glutenvrije alternatieven te kiezen, maar ook kruisbesmettingen en sporen van gluten moeten vermeden worden. Dit is erg lastig in een wereld waar tarwe bijna overal aanwezig is of verwerkt wordt. Dat geldt voor je eigen keuken, restaurants en de voedsel producerende fabrieken. De hele keten van grondstof tot mond moet honderd procent glutenvrij zijn, anders kun je flink ziek worden. Coeliakie komt waarschijnlijk voor bij minder dan 1% van de Nederlandse bevolking.


Het glutenvrije logo is links naast het EU bio-logo te vinden op de verpakkingen van KOOC.

2. Glutensensitiviteit
Een minder bekende reden die echter vaker lijkt voor te komen dan coeliakie, is glutensensitiviteit (non celiac gluten sensitivity). Dit is eigenlijk alleen door eliminatietesten (het weglaten van gluten) te ontdekken. De aanpassingen bij glutensensitiviteit zijn een stuk minder complex dan bij coeliakie. Kruisbesmettingen en kleine hoeveelheden gluten geven doorgaans namelijk geen probleem. Een belangrijk advies is echter dat je - voordat je test wat elimineren van gluten met je doet – je laat testen op coeliakie. Wanneer je glutenvrij gaat eten kan de dokter namelijk niet meer testen of je coeliakie hebt. Dit is heel belangrijk om te weten vanwege de veel scherpere aanpassingen.

3. Gevarieerd voedingspatroon
Er zijn ook mensen die geen coeliakie of glutensensitiviteit hebben, maar gevarieerder willen eten. In Nederland zit bijna overal tarwe en gluten in, zoals in brood en banket, pasta's, sauzen en soepen. Door regelmatig voor glutenvrije alternatieven te kiezen wordt de voeding vaak een stuk gevarieerder. Daarbij is het uit gezondheidsoogpunt uiteraard het verstandigst om de glutenvrije alternatieven te kiezen die veel voedingswaarde hebben. Dit zijn zoveel mogelijk onbewerkte varianten.

KOOC 'inspired by Ralph Moorman' is glutenvrij en draagt het glutenvrije logo. Op deze manier kan KOOC de drie bovengenoemde doelgroepen optimaal bedienen.
 

Licentie van Nederlandse Coeliakie Vereniging

Om het glutenvrije logo te gebruiken moet je een licentie krijgen van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Zij geven het logo namelijk uit. Om dat logo uit te kunnen geven willen zij een glutenvrij certificaat zien. KOOC heeft dat glutenvrije certificaat behaald via een geaccrediteerd bureau. Dat certificaat toont aan dat wij glutenvrij produceren, het is een garantie dat er in de productieomgeving en in de producten zelf geen gluten aanwezig zijn.
 

Waarborging glutenvrij

KOOC houdt vooraf aan de productie een volledige schoonmaakronde, zo geeft Jildou aan. "Zo zorgen wij er binnen de productieomgeving voor dat de complete omgeving - en alles waar het eten mee in aanraking komt - glutenvrij is. Denk daarbij aan vloeren, wanden, ovens, bakken, ketels, keukengereedschap: overal waar eten doorheen gaat en overal waar eten in heeft gezeten. Vervolgens houden wij een omgevingsonderzoek aan de hand van sneltesten: dat zijn geaccrediteerde testen waarmee we controleren of er echt geen gluten aanwezig zijn in de productieomgeving. Daarmee voorkomen wij eventuele kruisbestuiving. Wij testen dat op de dagen dat de KOOC kant-en-klare maaltijden gemaakt worden. Vervolgens produceren wij de KOOC maaltijden."
 


De laatste check die ze bij KOOC uitvoeren volgt na afloop van de productie op de maaltijden zelf. "Er worden op partijen monsters genomen: hiermee beheersen wij het risico op kruisbesmetting. Die risico's zitten hem voornamelijk in de omgeving: de producten zelf zijn natuurlijk al glutenvrij, maar ook daar vindt een controle plaats. Wij controleren met deze monsters ook of de grondstoffen vanuit de leverancier daadwerkelijk glutenvrij zijn. Als het product dicht zit met folie is er geen risico meer op kruisbesmetting."
 

Jaarlijkse audit

Eens per jaar wordt KOOC geaudit door een geaccrediteerd bureau. Dit is een jaarlijks kwaliteitsaudit van twee dagen waarop alle facetten die moeten borgen dat je product de juiste kwaliteit behoudt worden gecheckt. Denk daarbij aan of alles goed verhit is, of het op tijd teruggekoeld is, of de koelcellen op de juiste temperatuur staan et cetera. Er wordt ook bekeken of je volgens de voorwaarden van de Nederlandse Coeliakie Vereniging werkt als je het glutenvrije logo voert.

Voor meer informatie:

Jildou Nicolai
KOOC
Oost Havendijk 8
3247 LD Dirksland
0800 2027
jildou@kooc.nl
www.kooc.nl

Publicatiedatum: 27-3-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Drie bio-finalisten in top 10 Nutrition Greenhouse-programma
20-7-2018 Biojournaal.nl viert vakantie, maandag 6 augustus zijn we terug
20-7-2018 Verkrijgbaar bij Kroon: producten van de Oertuin
20-7-2018 Alle kinderen in Nederland KidsProef
19-7-2018 Goed jaar voor duurzaam opgewekte stroom
19-7-2018 Legend Organic Farms koopt 5000 hectare voor bio-productie
18-7-2018 Realisatie van een nieuwe bewaarschuur en nieuwe woning
17-7-2018 Dochter voor redacteur Rudolf Mulderij
17-7-2018 ‘Proefboerderij Haverkamp’: een gemengd bedrijf voor toekomstboeren
16-7-2018 Belgische fipronilleverancier vraagt faillissement aan
16-7-2018 "We betalen die fosfaatboete gewoon met z'n allen"
13-7-2018 Vlaamse boeren vragen om uitzonderlijke droogte te erkennen als landbouwramp
13-7-2018 Biologisch pluimveehoudster schrijft boek: "Fipronil, beslist geen eitje!"
13-7-2018 Melkveehouderij de Jong in omschakeling: "Ik hoop meer arbeidsvreugde te vinden"
13-7-2018 Haneman Biofruit genomineerd voor Ondernemer van het Jaar 2018
12-7-2018 Tien jaar cel voor doden Nederlandse bio-boer in Spanje
11-7-2018 VK: Soil Association moedigt restaurants aan om biologische producten te gebruiken
11-7-2018 Minister Schouten bezoekt boerderij ’t Paradijs
11-7-2018 Meer boeren combineren voedselproductie met dienstverlening
11-7-2018 Q-cape nieuwe sponsor van evenementenstichting STADronten

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *