Mededelingen

Vacatures

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Gijs Werschkull wil impact GYS nog verder vergroten

"Wij maken biologisch meer mainstream bij klanten en leveranciers"

Dinsdag 18 september 2018 worden tijdens Gastvrij Rotterdam de Gaia Green Awards weer uitgereikt. Vorig jaar won bio-restaurant GYS in de categorie Restaurants. "Wij zijn de enige echt duurzaam werkende en 100% biologische restaurantketen in Nederland. Dit is heel bijzonder en ook echt iets waar we heel trots op zijn. We gaan ook in de toekomst door om dit concept uit te bouwen, trots op ons winstgevende bedrijf dat tegelijkertijd een positieve impact maakt", vertelt Gijs Werschkull, eigenaar van GYS en ook bedenker van het concept. Er zijn nu drie locaties van GYS. Twee in Utrecht en één in Rotterdam. "We sluiten zeker niet uit dat we verder gaan uitbreiden."


Copyright foto's: GYS.

Gijs omschrijft GYS als een restaurant met biologisch eten en drinken dat met aandacht is bereid en zoveel mogelijk gemaakt is van streekproducten. "Gezond eten kost meestal wat meer tijd en wij brengen daar verandering in. Wij serveren onze gasten biologisch eten en drinken en veel van onze gerechten zijn ook nog eens vega of vegan. Duurzaamheid staat bij ons centraal, zowel in het interieur als in de bedrijfsvoering." Het is voor GYS belangrijk om te laten zien dat duurzaamheid, efficiency en winstgevendheid geen tegengestelde zaken zijn. "Bij GYS bewijzen we iedere dag dat deze zaken prima samen gaan en dat duurzaamheid juist heel erg winstgevend kan zijn. Wij proberen onze voetafdruk zo klein mogelijk te houden en tegelijkertijd onze gasten een ultieme ervaring te geven." En volgens Gijs hoeft duurzaam ondernemen echt niet duurder te zijn. "Het is helemaal niet duurder om duurzaam te ondernemen als je al je leveranciers en je producten bewust uitzoekt en kritisch benaderd. Het zit hem vooral in de kleine dingetjes veranderen en vanaf de basis van het bedrijf duurzame veranderingen maken in het aanbod. Hierna gaat het allemaal vanzelf."


Gijs Werschkull, eigenaar en bedenker van het concept GYS.

Het duurzaam ondernemen ligt er niet te dik bovenop, meent de ondernemer. "De leukste opmerkingen die we ooit gehad hebben was van klanten die helemaal niet aan het eten merkten dat het duurzaam was. Ze vonden het gewoon lekker eten en ze hadden niet door dat het biologisch en verantwoord geproduceerd was. Daar wisten ze helemaal niets over en ze vonden het wel heel erg lekker. Dat is grappig omdat een heleboel mensen denken dat het in tegenstelling met elkaar is, maar er zijn helemaal geen tegenstellingen. Dit zit toch in het hoofd van veel mensen, dus het leuk om het te ontkrachten."

 

Gaia Green Awards

Gijs raadt andere horecabedrijven zeker aan om mee te doen aan de Gaia Green Awards. "Voor een duurzamere wereld en voor je eigen portemonnee. Het is belangrijk dat wij als ondernemers zo min mogelijk vervuilen en bijdragen aan een duurzamer milieu. Als je goed over je concept nadenkt kan duurzaam ondernemen ook een financieel gezond bedrijf opleveren." En voor collega's heeft hij nog een goede tip: "Het is belangrijk dat alle bedrijfsprocessen nagegaan worden. Ga met een paar werknemers zitten, ga het hele proces langs, kijk wat de grootste kostenposten zijn en kijk hoe je deze duurzamer, efficiënter en goedkoper kunt doen. Duurzaam is niet alleen maar duur en een niet terugkerende investering, het is iets waar je heel veel mee terug wint."



"Wij maken biologisch meer mainstream"

Over zijn persoonlijke drijfveer is Gijs duidelijk. "Ik vind ondernemen een leuk spelletje, maar ik wil niet over de rug van anderen geld verdienen. Ik wil iedere ochtend als ik mijn tanden sta te poetsen voor de spiegel mezelf kunnen aankijken." Hij vertelt dat duurzaam ondernemen zeker invloed heeft op de relatie met leveranciers. "Wij dwingen sommige leveranciers om nog meer biologisch in te kopen en tevens vragen wij van onze leveranciers om te kijken hoe zij efficiënter kunnen werken. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld afval produceren en meer besparen op verpakkingen. Wij vragen hen een groter aanbod aan biologische producten te leveren. Wij maken biologisch meer mainstream. Zowel bij onze klanten als bij onze leveranciers."

Door het bedrijf te laten groeien moet ook de impact van GYS vergroot worden. "We hebben jaarlijks een meeting over onze doelstellingen voor het komende jaar en we zijn altijd bezig om te kijken hoe we verder kunnen verduurzamen. Hoe kunnen we bijvoorbeeld op afval besparen en hoe kunnen we de energiekosten drukken?"

Voor meer informatie: www.gaiagreenawards.nl en www.gysutrecht.nl

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Beste mensen,


Het is fijn voor Gijs dat hij een prijs gewonnen heeft maar hij krijgt van mij zeker geen prijs voor klantvriendelijkheid. Als je allergisch bent voor bepaalde producten zal hij zeker zijn best niet doen om iets simpels als een broodje kaas op tafel te zetten. Nare zaak! Er komt nog iets meer bij kijken dan het predikaat biologisch.

Met vr. gr.
van gerwen, amsterdam - 2018/03/27 16:11:04.000



© BioJournaal.nl 2018