Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We bieden 15 biologische appelrassen aan"

Volgens Guillaume Thomas, fruitkenner en -inkoper bij de supermarktketen Bio NaturéO, zijn appelen en bananen de populairste biologische fruitsoorten. "Ze zijn gemakkelijk te eten en mee te nemen en vormen de basis van tal van compotes, taarten en sappen."

Guillaume voegt er aan toe dat het aanbod van bioproducten gevarieerder is dan dat van conventioneel fruit. "Telers zijn afgestapt van de minder productieve appelrassen, behalve van de biologische, die nog wel geteeld worden. Tijdens het seizoen bieden we 14 tot 15 rassen aan. In een gewone supermarkt zijn hoogstens zes verschillende appelrassen te koop. Voor een biowinkel is het hebben van een gevarieerd aanbod erg belangrijk. Mensen, die biologische eten, willen een zo gevarieerd mogelijke voeding. Vaak eten ze geen tussendoortjes zoals Mars of Snickers, vandaar dat het belangrijk is om een breed assortiment aan groenten en fruit aan te bieden."



"Momenteel zijn biologische bananen voor iedereen toegankelijk omdat de koers van de dollar laag is. Hier kan echter zomaar verandering in komen. Biologische bananen zien er minder aantrekkelijk uit dan conventionele. Daarnaast wegen ze zo'n 30% minder. Grote bedrijven zoals Chiquita en Del Monte bieden ook biologische producten aan omdat de maatschappij dit van hen verwacht. De teeltgebieden hebben met grote problemen te maken gehad en zij kunnen het zich niet veroorloven dat er nog meer berichten over dorpelingen die ziek worden van de gewasbeschermingsmiddelen in de media verschijnen."

De populariteit van biologische groenten wisselt per seizoen. "Onze klanten eten momenteel veel biologische wortelen en aardappelen. Ook kopen ze citrus en de eerste aardbeien en radijzen van het seizoen."

Met betrekking tot plastic verpakkingen vertelt Guillaume dat men zich moet realiseren dat het om kwetsbare producten gaat, zoals jonge bladsla en aardbeien. "Het is moeilijk om dit type producten los te verkopen. Ik ben van mening dat we plastic verpakkingsmaterialen niet af moeten schaffen maar moeten werken aan de ontwikkeling van biologisch afbreekbaar plastic."

Guillaume wijst er op dat het formaat van de trays consumenten ertoe dwingt een bepaalde hoeveelheid te kopen. "Ik denk dat dit niet goed past bij consumenten die bioproducten kopen. Zij willen de keuze hebben om één, twee of drie appelen te kopen. In stadswinkels hebben mensen vaak meer haast en geen zin om bij de weegschaal te wachten. Over het algemeen hebben deze consumenten minder aandacht voor het milieu maar eten ze biologisch uit gezondheidsoverwegingen. Zij zullen de voorkeur aan verpakte trays geven, puur vanwege het gemak."

Voor meer informatie:
NaturéO

Publicatiedatum: