Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Met superschillen uit India en Nepal

"Op een natuurlijke manier zowel je huis als het milieu schoonmaken"

Tholen – Seepje brengt wasmiddelen, allesreinigers en, sinds deze week ook, afwasmiddelen op de markt van superschillen uit Nepal en India. De gezichten achter deze uitvinding zijn Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies. Vijf jaar geleden zagen de twee studenten bedrijfskunde een filmpje over hoe mensen in Nepal natuurlijke zeep maakten van vruchtenschillen. Dit wekte de interesse en de heren gingen op onderzoek uit. "We zagen hier een kans om mensen blij te maken met een mooi schoon product en tegelijkertijd de werk- en leefomstandigheden in Nepal te verbeteren. We hebben hiervoor wat wastesten laten doen, ook door onze moeders natuurlijk. Wij hadden beiden als 21-jarigen nog niet echt veel was ervaring", vertelt Jasper lachend. "Dit pakte goed uit en zo hebben we besloten om onze studiefinanciering bij elkaar te schrapen om zo de eerste lading schillen richting Nederland te verschepen. We hebben toen onze eerste Seepje producten gemaakt en deze aan de keukentafel met vrienden en familie verpakt. Onze eerste producten verkochten we aan Marqt en zo is het gaan rollen. Dit was in januari 2014. Inmiddels hebben ze 11 producten en liggen deze in zo’n 1200 winkels in Nederland en België", vervolgt Jasper.



Er wordt op basis van de schillen een vloeibaar extract gemaakt welke de basis vormt voor al vloeibare producten van Seepje. "We zijn hard gegroeid in de afgelopen vier jaar. Mensen zijn fan van het product. Het is een product met een verhaal en mensen vertellen het verhaal graag door. Ze steunen de crowdfunding campagnes en zo krijgen wij de kans om door te ontwikkelen. We hebben nu drie crowdfunding campagnes gedaan. De eerste keer ging het om de ontwikkeling van Seepje vloeibaar, we merkten namelijk dat er veel vraag was naar een vloeibaar product op basis van de schillen. De tweede keer naar aanleiding van de aardbeving in Nepal in 2015 om zo de bevolking ter plaatse te kunnen voorzien van noodhulp. De derde keer was afgelopen november voor onze afwasmiddelen, waarbij we binnen 36 uur het geldbedrag al binnen hadden. Dit zegt wat over het geloof in onze producten en de vraag ernaar", zegt Jasper.



Jasper en Melvin zijn met z’n tweeën begonnen en zijn nu met een team van 5 personen fulltime in het washok. "In Arnhem is een sociale werkplaats waar ook nog eens 15 personen voor Seepje werken. Een mooie gelegenheid om ook deze mensen een kans te geven om te werken aan een mooiere wereld. Het bedrijf neemt grotere vormen aan. Hoe meer er gewassen wordt met onze producten, hoe meer we kunnen doen voor de mensen in Nepal en India en voor het milieu", vult Jasper aan.



Jasper vervolgt: "Onze producten liggen bij grotere ketens zoals bijvoorbeeld Albert Heijn, maar ook biologische supermarkten en kleinere kanalen. Het mooie van de kleinere kanalen is dat het verhaal daar ook echt verteld wordt. Een grote keten zoals Albert Heijn zorgt er weer voor dat we meer kunnen innoveren en op grotere schaal impact kunnen maken. Sinds afgelopen week is het afwasmiddel op de markt in de geurvarianten 'Tintelfrisse Limoen' en 'Swingende Citrus'. Ze maken je vaat natuurlijk schoon en zijn beiden pH-huidneutraal. De verpakking is van 96% gerecycled plastic. Afwasmiddel is een product dat pronkt op je aanrecht en het fleurt de keuken op. Op die manier staat het ook meer in het zicht en wordt het verhaal weer doorverteld.”



De jonge ondernemers vinden het belangrijk om iets goeds te doen voor de samenleving en milieu. "Eigenlijk vind ik het normaal om iets te doen waarmee je een positieve impact kunt creëren. We willen allemaal schone kleren dragen en de borden wassen. Het is fijn dat het kan op een manier waardoor het geen schade toebrengt, maar juist waarde geeft aan het milieu. We hebben direct contact met de leveranciers ter plaatse en hebben ook het keurmerk WFTO, World Fair Trade Organisation. Ter plaatse hebben we mensen die controles uitvoeren en worden er afspraken gemaakt voor eventuele verbeteringen. Dit jaar gaan we erheen om de steakholders te bezoeken en brengen we onze lange termijn visie in kaart. Naar de keten gekeken, is het ons doel om uiteindelijk een soort coöperatieve vorm te creëren waarbij de boeren zoveel mogelijk baat hebben en de risico’s minder worden. Daar moeten we groter voor zijn, dus gaan we het in kaart brengen als een meerjarenplan. We willen bijvoorbeeld verder groeien in Nederland, maar ook in Duitsland en andere landen. De bekendheid van het merk en het verhaal vertellen, dat is waar we heel actief mee in de weer blijven”, zo eindigt Jasper.



Voor meer informatie:
Japser Gabriëls
Seepje
Mercuriusweg 62
Den Haag
T. 085-0605000
hoi@seepje.nl
www.seepje.nl