Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Discussie over toevoeging conventionele producten na overname door Amazon

Binnenkort Coca Cola in het Whole Foods-schap?

Zes maanden na de overname van Whole Foods is Amazon bezigmet de reorganisatie van de winkel door producten van het eigen label vanAmazon toe te voegen. Binnenkort zou het zelfs populaire verpaktevoedingsmiddelen zoals Coca-Cola aan het assortiment kunnen gaan toevoegen endit zorgt achter de schermen voor onenigheid, meldt Yahoo Finance.

Op de vraag of Whole Foods 'verpakte producten zoalsCoca-Cola', toe zal voegen aan het assortiment, antwoordde Brooke Buchanan,woordvoerder van Whole Foods: "Zoals je weet, stellen we hoge eisen aan dekwaliteit van onze producten en de producten die je net noemt, voldoen niet aandeze standaards. Als er nieuwe producen zijn, die wel aan onze maatstavenvoldoen, zullen we dit zeker in overweging nemen." Amazon weigerde hierop tereageren.



In juni vorig jaar noemde de directeur van Whole Foods, JohnMackey, de overname door Amazon nog 'liefde op het eerste gezicht'. Maar dezeliefde zou snel ten einde kunnen komen doordat Amazon en Whole Foods ruziƫnover welke producten er op hun schappen moeten komen. Zal door de toevoegingvan cola het gezonde, biologische imago dat zo belangrijk is voor Whole Foodsafbrokkelen?

Veranderingen in het assortiment

Whole Foods staat bekend om zijn strikte regels wat betrefthun producten, die 'vrij van kunstmatige conserveringsmiddelen, kleurstoffen, smaakstoffen en zoetstoffen en gehydrogeneerde vetten' moeten zijn. Door deze lijstwordt Coca-Cola, dat gehydrogeneerde vetten bevat, uitgesloten en ook degezondere dieetversie van het product voldoet niet aan de eisen van WholeFoods.

Amazons plan om nieuwe producten aan het assortiment vanWhole Foods toe te voegen, is een poging om het bedrijf winstgevender te maken.Voordat Amazon Whole Foods overnam, daalde de winst van het bedrijf namelijk alacht opeenvolgende kwartalen.

Hoewel Whole Foods trouwe klanten heeft, wordt de winkel ookbekritiseerd om zijn beperkte assortiment, vooral nu grote supermarkten alsWalmart en Costco ook steeds meer biologische producten verkopen. Whole Foodsheeft slechts een marktaandeel van 4% op de Amerikaanse supermarkten sector,een groot verschil met Walmart (25%) en Kroger (10%), volgens een analist uitSusquehanna.

"Whole Foods is een specialistische supermarkt en alleenmet biologische voeding kun je niet winstgevend zijn", zegt Brittain Ladd, eenretail consultant. "Amazon wil de status quo veranderen. Ze willen niet datmensen naar andere supermarkten gaan, simpelweg omdat Whole Foods dezepopulaire producten niet in hun assortiment heeft."

Verzet van Whole Foods

Amazon zou deze maand al producten van hun eigen label aanhet assortiment toe kunnen voegen, maar het plan om verpakte, populaireproducten toe te voegen, stuit op verzet van Whole Foods, melden bronnen."Als dat ooit gebeurt, zullen veel werknemers en consumentengeschokt zijn", zegt een medewerker van Whole Foods in Austin aan YahooFinance. "Dit is wat Whole Foods onderscheidt van de concurrenten."

Maar voedingsproducenten zijn al bezig met de ontwikkelingvan gezonde alternatieven van hun populaire producten. Vorig jaar melddeBloomberg bijvoorbeeld dat PepsiCo's Frito-Lay een biologische Doritos onder denaam 'Simply' heeft ontwikkeld, die voldoet aan alle eisen van Whole Foods.

Experts binnen de industrie zeggen dat Whole Foods dan ook voordeel van eenuitgebreider assortiment zou ondervinden, omdat veel voorverpakte producten hogerewinstmarges en een sterker klantenbestand hebben.

"Het is pijnlijk, maar Whole Foods moet uit zijn comfortzone worden gehaald", zegt Neil Saunders, directeur van GlobalData Retail. "Erzijn retailers die zowel biologische voeding van hoge kwaliteit als ookverpakte producten in hun assortiment hebben en Amazon helpt Whole Foods ookom deze richting op te gaan."

Bron: YahooFinance (Krystal Hu)
Publicatiedatum: