'Nationale Week Zonder Vlees' om bewustwording te creëren
Het is de eerste keer dat deze week in Nederland is georganiseerd. "In België doen ze dit al een aantal jaar en daar heb ik ook mijn inspiratie opgedaan. Op deze manier kun je veel mensen bereiken en ze aan het denken zetten, een stuk bewustwording creëren. Mijn doel was om het bedrijfsleven en supermarkten mee te krijgen zodat we samen de drempel kunnen verlagen voor de consument. Dat is gelukt, want met 53 aangesloten partners ben ik meer dan tevreden voor zo’n eerste keer. Zo brengen supermarkten en groothandels bijvoorbeeld vegetarische gerechten extra onder de aandacht door kortingsacties. Ruim 30.000 mensen doen mee aan deze week en ook dat is heel mooi", vervolgt Isabel.
Zo’n campagne roept reacties op. "Ik krijg heel veel positieve reacties van mensen, maar ook van bedrijven en dat is erg leuk. Ook vanuit de media krijgen we veel aandacht. Uiteraard zijn er ook negatieve reacties, maar wanneer er weerstand is, bevestigt het eigenlijk ook dat je goed bezig bent. We willen niet met de vinger gaan wijzen, maar juist alternatieven bieden, de drempel verlagen en bewustwording creëren. Op de website is ook precies te zien wat er allemaal bespaard wordt wanneer je één week geen vlees zou eten. Hetgeen we echt willen bereiken, is dat mensen een balans zouden kunnen vinden", vult Isabel aan.
"Het is ontzettend veel werk geweest, mede doordat ik zo’n 80 procent van de organisatie en werkzaamheden allemaal zelf doe met hulp van een aantal stagiaires. Er komt zeker nog een vervolg, het is de bedoeling om er een vaste week in het jaar van te maken in maart. Het liefst betrek ik dan naast alle bedrijven ook de overheid er nog bij", zo eindigt Isabel.
Voor meer informatie:
Isabel Boerman
Nationale Week Zonder Vlees
info@weekzondervlees.nl
www.weekzondervlees.nl