Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Verkenning van Wageningen Economic Research:
"Consumenten kopen graag voeding waar zeewier in zit"

Zeewier wordt steeds vaker gebruikt in voedingsproducten. Het is een relatief onbekend product voor veel consumenten, wat productintroductie lastiger maakt. Uit een eerste verkenning van Wageningen Economic Research blijkt dat zeewier in een product zorgt voor een hogere aankoopintentie. Echter, meer zeewier in een product (5%, 50% versus 100%) leidt niet per definitie tot een hogere consumentenacceptatie.

Het gebruiken van een emotionele boodschap in de communicatie over het product zorgt ervoor dat mogelijke barriŤres van zeewier zoals geur, smaak en textuur minder relevant worden. Het benaderen van een specifieke doelgroep lijkt het meest effectief; de bevindingen laten zien dat mensen met een hoge sociale norm en/of openstaan voor innovaties positiever staan tegenover zeewier.

Hybride producten bestaan uit een combinatie van de oorspronkelijke ingrediŽnten en een percentage aan, in dit geval, zeewier. In dit onderzoek is gekeken naar de bereidheid van consumenten om zeewierwraps te eten; een wrap met 5% zeewier, een met 50% en een wrap van 100% zeewier. Het percentage zeewier in het product blijkt echter geen effect te hebben op de aankoopintentie. Wel wordt de aankoopintentie beÔnvloedt door de manier van communiceren over het product (emotioneel vs cognitief).  Zo wordt bij een cognitieve boodschap de 100% zeewiervariant negatiever beoordeeld als het gaat om geur, smaak en textuur dan bij de hybride varianten zeewierwraps. Bij een emotionele boodschap vallen deze negatieve effecten bij de 100% zeewierwraps weg. Emotionele boodschappen nemen de barriŤres rondom geur smaak en textuur dus weg.

Ten slotte laten de bevindingen zien dat consumenten die hoog scoren op de zogenoemde innovatie-acceptatie (staat de consument open voor vernieuwing in voedingsmiddelen), of op sociale normen (ervaart de consument dat mensen uit de omgeving zeewier eten), een grotere intentie hebben om zeewier te gaan proberen.

Aanbevelingen voor voedingsproducten met zeewier

Op basis van de uitkomsten raden de onderzoekers aan de bestaande associatie van consumenten tussen zeewier en het milieu te gebruiken in de positionering van het product. Gebruik daarnaast emotionele communicatieboodschappen om duurzaamheid te benadrukken en barriŤres te overkomen. Benadruk dus het goede gevoel en de emotionele kanten van het product. Producten die bestaan uit 100% zeewier hebben de meeste ondersteuning nodig in de vorm van recepten en tips. Een targets specifieke benadering lijkt effectief te zijn: mensen met een hoge sociale norm en/of mensen die openstaan voor innovaties staan positiever tegenover zeewier. Productaanpassing heeft daarentegen een kleine impact.

Voor meer informatie: Marleen Onwezen

Bron: WUR

Publicatiedatum: 5-3-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-7-2018 Nieuw: Spicy Trio
14-6-2018 "Waardering voor de ambachtelijke kant van het bedrijf"
11-6-2018 Slechts 2% van de Duitsers is echt vegetariŽr
30-5-2018 DaniŽl Saat, Spirit: "Onze seitansteak staat op zichzelf"
25-4-2018 Vegetafel en Vegenement verhuizen terug naar Rotterdam
24-4-2018 Franse regering verbiedt vleesbenaming op vleesvervangers
16-4-2018 Markt voor vleesvervangers wint snel terrein
12-4-2018 "Mini Falafel veelzijdiger dan grote variant"
15-3-2018 "Hennepzaad is de nieuwe plantaardige proteÔnebron"
14-3-2018 Vanaf heden ook Farm Vegetables Smooth beschikbaar
12-3-2018 "Waardering voor positieve insteek Nationale Week Zonder Vlees"
8-3-2018 VegetariŽrsbond en Ekomenu slaan handen ineen
8-3-2018 Ook vegetariŽrs naar de biologische slager
8-3-2018 KidsProef: Speciale gastdocent in de Week Zonder Vlees
7-3-2018 'Nationale Week Zonder Vlees' om bewustwording te creŽren
5-3-2018 Nationale Week Zonder Vlees van start met meer dan 25.000 deelnemers
1-3-2018 "Veel variatie mogelijk met seitan"
30-1-2018 ĎKaasí van amandelen en cashewnoten
26-1-2018 "Zeewier maakt samenleving duurzamer"
23-1-2018 Diverse bio-partners voor De Nationale Week Zonder Vlees

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *