Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verkenning van Wageningen Economic Research:

"Consumenten kopen graag voeding waar zeewier in zit"

Zeewier wordt steeds vaker gebruikt in voedingsproducten. Het is een relatief onbekend product voor veel consumenten, wat productintroductie lastiger maakt. Uit een eerste verkenning van Wageningen Economic Research blijkt dat zeewier in een product zorgt voor een hogere aankoopintentie. Echter, meer zeewier in een product (5%, 50% versus 100%) leidt niet per definitie tot een hogere consumentenacceptatie.

Het gebruiken van een emotionele boodschap in de communicatie over het product zorgt ervoor dat mogelijke barrières van zeewier zoals geur, smaak en textuur minder relevant worden. Het benaderen van een specifieke doelgroep lijkt het meest effectief; de bevindingen laten zien dat mensen met een hoge sociale norm en/of openstaan voor innovaties positiever staan tegenover zeewier.

Hybride producten bestaan uit een combinatie van de oorspronkelijke ingrediënten en een percentage aan, in dit geval, zeewier. In dit onderzoek is gekeken naar de bereidheid van consumenten om zeewierwraps te eten; een wrap met 5% zeewier, een met 50% en een wrap van 100% zeewier. Het percentage zeewier in het product blijkt echter geen effect te hebben op de aankoopintentie. Wel wordt de aankoopintentie beïnvloedt door de manier van communiceren over het product (emotioneel vs cognitief). Zo wordt bij een cognitieve boodschap de 100% zeewiervariant negatiever beoordeeld als het gaat om geur, smaak en textuur dan bij de hybride varianten zeewierwraps. Bij een emotionele boodschap vallen deze negatieve effecten bij de 100% zeewierwraps weg. Emotionele boodschappen nemen de barrières rondom geur smaak en textuur dus weg.

Ten slotte laten de bevindingen zien dat consumenten die hoog scoren op de zogenoemde innovatie-acceptatie (staat de consument open voor vernieuwing in voedingsmiddelen), of op sociale normen (ervaart de consument dat mensen uit de omgeving zeewier eten), een grotere intentie hebben om zeewier te gaan proberen.

Aanbevelingen voor voedingsproducten met zeewier

Op basis van de uitkomsten raden de onderzoekers aan de bestaande associatie van consumenten tussen zeewier en het milieu te gebruiken in de positionering van het product. Gebruik daarnaast emotionele communicatieboodschappen om duurzaamheid te benadrukken en barrières te overkomen. Benadruk dus het goede gevoel en de emotionele kanten van het product. Producten die bestaan uit 100% zeewier hebben de meeste ondersteuning nodig in de vorm van recepten en tips. Een targets specifieke benadering lijkt effectief te zijn: mensen met een hoge sociale norm en/of mensen die openstaan voor innovaties staan positiever tegenover zeewier. Productaanpassing heeft daarentegen een kleine impact.

Voor meer informatie: Marleen Onwezen

Bron: WUR
Publicatiedatum: