Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Welke trends zijn bepalend voor de toekomst van biologisch?

Weet jij het verschil tussen micro-trends, anti-trends en mega-trends? Als je wilt weten hoe de toekomst van de biologische markt eruit gaat zien, is dit een vereiste, zo zegt Birthe Linddal. En zij kan het weten. De Deense futurologe is één van de meest bekende experts op het gebied van 'voeding in de toekomst'.

"In de komende 10 jaar zijn er verschillende belangrijke problemen en trends waar de biologische gemeenschap rekening mee moet houden", zo vertelde Linddal halverwege februari tijdens haar presentatie op de BIOFACH genaamd 'A better food world – 8 trends that could shape the future of organic'.

"De meest belangrijke trend voor futurologen is de mega-trend, omdat de hele dynamiek van de markt hierdoor verandert. Globalisatie is bijvoorbeeld zo'n mega-trend. Maar we moeten ons ook bewust zijn van anti-trends. Deze zijn veel minder zeker en stabiel, en dit is waar nieuwe ideeën vandaan komen." Duurzaamheid is een van de grootste mega-trends, zegt Linddal, "maar ooit was dit ook een anti-trend. Anti-trends kun je zien als een kritiek op mega-trends: zo is lokale aandacht een kritiek op globalisatie."

Biologisch 3.0 (of zou dat 4.0 moeten zijn?)
Iedereen praat over 'Biologisch 3.0' (de naam die wordt gegeven aan de volgende fase van de biologische ontwikkeling). Maar Linddal vraagt zich af of we ons niet al voor moeten bereiden op Biologisch 4.0. We zouden hier in ieder geval wat kritische vragen over moeten stellen, zoals "Wat is het doel voor de biologische beweging tegen 2028?", "Wat moeten de nieuwe standaards worden voor biologisch" en "Hoe maken we biologisch relevant voor de volgende generatie?".

De trends van gisteren
'Gemakkelijk voor werkende moeders' (de opkomst van industriële voeding), 'Verminderen van calorieën' (Voeding die laag in calorieën is of 'light' zijn), 'Net als vroeger' (nostalgie bij voedingsproducten), 'Industriële voeding is niet goed' (de opkomst van natuurlijke/biologische voeding), '' Globalisatie is onlogisch' (lokale voeding) en 'De wereld redden' (het verminderen van de uitstoot van koolstofgassen en vegetarische/veganistische voeding). 

De trends van morgen
'Klein is goed' (boerderijwinkels, productie op kleine schaal), 'De teler is onze held' (we willen producenten die geven om de wereld), 'Grote merken worden in de ban gedaan' (geld is voor mensen, niet voor systemen), 'Geen afval' (denk na over hergebruik), 'Transparantie' (we hebben niets om te verbergen) en 'Ethiek en eerlijkheid' (voor een betere wereld)." 

Een nieuw groen dieet
Vegetarisch, veganistisch en op plantaardige basis. Het 'Newer Green Diet' wint op dit moment aan populariteit door de voordelen die het heeft voor de gezondheid en voor het milieu.

Gepersonaliseerde voeding
Voeding wordt steeds vaker aangepast aan persoonlijke smaken en behoeften, en we hebben het dan niet alleen over de maaltijdboxen die besteld kunnen worden. Inmiddels kan er ook een DNA-test worden gedaan om een voedingsplan op te zetten die precies bij je past. 'Smart food' is dan slechts een paar klikken van ons verwijderd via onze smartphone. 

Socialisatie en voeding
'Kom samen en eet samen', 'Eet samen, eet beter': Samen eten is een belangrijk nieuw fenomeen, en er zijn steeds meer mensen die samen 'eetgemeenschappen' vormen - van voedingsevenementen tot pop-up restaurants en cafés. Vooruitdenkende retailers doen hier ook aan mee. Een voorbeeld hiervan is de Nederlandse supermarktketen Ekoplaza, waar regelmatig evenementen met voeding of vieringen worden georganiseerd. 

Innovaties bij 'retro' merken
Sommige al langer bestaande voedingsmerken krijgen een make-over om ze interessant te houden voor de nieuwe generatie 'foodies'. Traditionele merken die dit niet doen lopen het risico afgewezen te worden door de jongere generatie consumenten, die zich meer aangesproken voelen door kleinere en jongere merken. 

Minder afval
Dit komt misschien als een verrassing, maar het blijkt dat Denemarken - het land met het grootste biologische aandeel in de voedingssector - binnen de EU de grootste hoeveelheid gemeentelijk afval heeft (777 kilogram). In vergelijking, in Europa ligt het gemiddelde op 480 kilogram. Net als andere Scandinavische landen is Denemarken echter een efficiënte recycler. Maar behoort recyclen nu dan misschien tot een oude manier van denken? Moeten we ons gaan richten op het verminderen van afval? Linddal voorspelt dat het doel om minder afval te produceren zal leiden tot een tijd vol innovaties binnen de duurzame verpakkingssector. 

Nieuwe logistiek
Het vinden van innovatieve manieren om producten bij de consument te krijgen lijkt de belangrijkste eigenschap voor de succesvolle retailer van de toekomst, zo zegt Linddal. Grote merken als Amazon gebruiken hiervoor al high-tech methodes, zoals de inzet van drones om producten bij consumenten te bezorgen. Biologische supermarkten creëren hun eigen 'nieuwe logistiek' door specialistische leveringsservices te gebruiken en opties voor maaltijdboxen te bieden. Door een voorloper op de high-tech markt te blijven kunnen ook deze kleinere merken blijven floreren op de gedigitaliseerde markt. 

Bron: Natural Products Global (Jim Manson)
Publicatiedatum: