Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bio-pionier Rapunzel: "Zoveel is er in de branche veranderd"

Biopioniers, zoals Rapunzel-baas Joseph Wilhelm, zijn vaak uitgelachen. Vandaag de dag groeit de branche als nooit tevoren. En biologisch is al lang een verkoopargument geworden. In de beginjaren verkocht Joseph met zijn vriendin Jennifer Vermeulen groenten, fruit en in de houtkachel gebakken brood in een winkel in het centrum van Augsburg. De winkel was slechts 28 vierkante meter groot. Dat is 44 jaar geleden en zo oud is zijn bedrijf Rapunzel ook. Joseph was toen 20 jaar. In januari vierde hij zijn 64e verjaardag. Maar zijn toewijding en enthousiasme, zegt hij, zijn in de afgelopen vier decennia niet minder geworden. De meeste mensen lachten in het begin alleen maar om het jonge stel, vertelt Wilhelm. "We waren de muesli's", zegt hij en lacht er zelf om. "Die lui met wollen truien en Birkenstock-sandalen."

Rapunzel heeft tegenwoordig meer dan 500 producten in het assortiment

Vandaag de dag verkoopt hij nog steeds biologische producten, zij het op veel grotere schaal. De bio-pionier uit Augsburg is al lang ondernemer geworden, een constante factor in de Europese biologische sector. Rapunzel heeft tegenwoordig meer dan 500 producten in het assortiment: van olijfolie en chocopasta tot en met kruidenzout en cashewnoten. Er werken 350 mensen bij het bedrijf, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Legau, Unterallgäu: Een klassieke Duitse middelgrote onderneming, al is het een nogal ongebruikelijke.

Er zijn wel meer ondernemers zoals Joseph in de biologische sector. Mensen die zich tientallen jaren geleden al hebben ingezet voor een levensstijl, die de afgelopen jaren pas opgang maakt in de samenleving. "We deden het toen gewoon uit enthousiasme," zegt Joseph. "We wilden gezonder leven en onze manier van leven delen met andere mensen."

Net zoals de bedrijven van de biologische pioniers is ook de natuurvoedingsbranche de laatste jaren enorm gegroeid. Dit jaar overschreden de Duitse bio-producenten voor het eerst het verkooprecord van tien miljard euro. Meer dan een op de tien bedrijven is nu een biologische boerderij en de helft van de Duitsers zegt in enquêtes dat hij regelmatig biologische producten koopt.

Sandra Peralta verkoopt biologische babyvoeding

Hoe groot de sector is geworden, is ook duidelijk te zien op de BioFach. Ongeveer 3200 exposanten presenteren zich daar dit jaar, televisieploegen draaien hun berichten, bloggers trekken over de beurs. De kraampjes beslaan bijna 53.000 vierkante meter: een ruimte die bijna 2000 keer zo groot is als de oorspronkelijke winkel van Joseph Wilhelm in Augsburg.

Sandra Peralta hoort bij de nieuwe generatie biologische ondernemers. Ze woont in München en leidt daar al 15 jaar een cateringbedrijf. Nu produceert ze verse biologische babyvoeding. Ze vertelt aan leveranciers en handelaren steeds weer opnieuw hoe haar nog jonge bedrijf is ontstaan. "Vroeger gaf ik mijn zoon nog potjes", zegt de moeder van twee kinderen. Voor haar dochter maakte ze verse babyvoeding en wilde toen niet meer terug naar de potjes. In tegenstelling tot traditionele, meestal geconserveerde babyvoeding, maakt Peralta haar babyvoeding houdbaar door middel van druk. Zo blijven de voedingsstoffen behouden, zegt ze.

Rapunzel: Onze producten komen nooit in de schappen van de supermarkt

Sandra studeerde bedrijfskunde. Dat haar producten biologische kwaliteit moesten hebben, was vanaf het begin duidelijk voor haar. Omdat ze zelf bewust gezond eet en altijd al bewust gezond heeft gegeten. Maar ook omdat ze weet dat jonge ouders dat tegenwoordig verwachten. "Iets anders hoef ik niet eens aan te bieden. Biologisch, dat is al lang een goed verkoopargument geworden", zegt Sandra.

Aan Joseph Wilhelm wordt de laatste tijd vaak gevraagd of het hem niet stoort dat er intussen zoveel handelaren en telers bijgekomen zijn in deze branche. Dat er tegenwoordig biologische producten verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Dat biologische boerderijen soms ook meer dan tienduizend dieren houden. Joseph heeft daar een duidelijk antwoord op: Rapunzel, zegt hij, zal nooit in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Maar hij vindt het helemaal niet slecht dat er steeds meer biologische producten op de markt komen. Integendeel, biologische voeding is niet alleen bestemd voor een elitegroepje. "Alle mensen hebben er recht op", benadrukt de bio-pionier. Hij vindt het alleen maar positief dat er meer biologische voeding wordt geproduceerd. "Want hoe meer biologisch er wordt verkocht, hoe beter."

Bron: Augsburger Allgemeine
Publicatiedatum: