Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen over genetisch gemodificeerde producten drijft vraag naar biologische voeding

De laatste decennia wordt biologische voeding gezien als de gezondere, natuurlijkere en kwalitatief betere keuze ten opzichte van niet-biologische alternatieven. Dit zorgt ervoor dat de vraag naar biologische producten vanuit consumenten toeneemt, zo zegt GlobalData, een data analyse bedrijf.

Biologische producten zijn niet 'kunstmatig' zijn aangepast door middel van niet-natuurlijke bemesting, beschermingsmiddelen, toevoegingen/conserveringsmiddelen of genetische modificatie. Hierdoor groeien biologische producten langzamer dan conventionele gewassen en is de oogst ook lager. Biologische producten worden daarom gezien als hoogwaardig en 'puur'.

Jonathan Khosravani, consumenten analist bij GlobaData: "Biologische voeding is de laatste jaren populairder geworden door de groeiende zorgen van consumenten over de aanwezigheid van genetisch gemodificeerde organismen in hun voeding. Ook maken consumenten zich zorgen over de afbraak van het milieu en wantrouwen ze de industriële teeltpraktijken. 

Dit zorgt voor een grotere vraag naar biologische producten die consumenten helpen om terug te gaan naar de natuur en persoonlijke gezondheid promoten. Volgens Global Data's wereldwijde Q4 2016 consumentenenquête zegt zelfs 43% van de consumenten interesse te hebben in producten met biologische claims en deze producten ook daadwerkelijk te kopen. 

Khosravani: "Biologische voeding schuift weg van zijn imago als dure, liberale voedseltrend en wordt steeds meer een wereldwijde trend, die tegemoet komt aan de veranderende wensen van de consument. De populariteit van biologische voeding, onder andere gedreven door zijn hogere prijs die ook een hogere kwaliteit impliceert, hebben de producten grappig genoeg goedkoper gemaakt, omdat grote economieën deze ooit exclusieve producten toegankelijker hebben gemaakt voor de gewone consument." 

Dat biologische voeding steeds populairder wordt, wordt ook bevestigd door de supermarkt Aldi, die heeft aangekondigd meer dan 60 nieuwe biologische producten aan zijn eigen label toe te voegen. Aan het eind van het jaar zal hun biologische label meer dan 300 producten bevatten.

Khosravani: "Dat biologische voeding steeds betaalbaarder wordt, is heel goed voor de prijsbewuste consument die bezorgd is over 'onnatuurlijke' producten. Maar nu biologisch steeds meer de standaard wordt, zullen bedrijven moeten nadenken over wat de nieuwe unieke en exclusieve claim wordt, die consumenten ook in de toekomst zal blijven aantrekken."

Bron: GlobalData
Publicatiedatum: