Mededelingen

Vacatures

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

BIOnyx gaat terug naar de basis met duurzame schoonmaakmiddelen

"Schoonmaakindustrie houdt fabels al generaties lang in stand"

Tholen – Bij het verwijderen van groene aanslag gaat het er ironisch genoeg lang niet altijd zo groen aan toe. "In Nederland spoelen we dagelijks miljoenen liters chemische schoonmaakmiddelen zo de gootsteen in, waarvan het merendeel onnodig in het afvalwater terechtkomt", zegt Arnout Noteboom, oprichter van BIOnyx.nl. De industriegedreven denkbeelden in zowel de B2B- als de B2C-markt kunnen wat hem betreft wel een goede opfrisbeurt gebruiken.



Het zijn de Procter & Gambles van deze wereld die ons al generaties op rij hebben bijgebracht hoe we moeten schoonmaken, betoogt Arnout. "De industrie houdt fabels in stand die vooral op ons gevoel spelen. Dat een wasmiddel alleen goed reinigt als deze schuimt, of dat er een aparte middelen nodig zijn voor gekleurde en witte was. Deze denkbeelden zitten tussen de oren." Nu biologisch mainstream wordt merkt hij dat deze bewustwording onder consumenten steeds meer begint te leven. "Langzaam maar zeker ziet men dat schoonmaakmiddelen in de basis moeten schoonmaken. En verder niets." Getuige het minimalistische karakter van de verpakkingen lijkt BIOnyx precies op dat sentiment in te haken. 



De bedrijfsnaam is geïnspireerd door de onyx, een natuurlijke edelsteen. In de biologische producten zitten (nyx) geen chemische of andere schadelijke bestanddelen voor flora en fauna. Het bedrijf biedt een natuurlijk alternatief voor een breed gamma aan producten, variërend van vloeibaar wasmiddel en vaatwastabletten tot en met kunstgras- en tuinmeubelreinigers. "Onze missie is om verspilling te stoppen. Niet alleen door te laten zien dat het beter moet, maar dat het ook beter kan", vervolgt Arnout. 


De basis voor Arnouts bedrijf ligt in de koffiebranche, waar hij voor een project langdurig samenwerkte met (Zuid-)Afrikaanse ondernemers. Van de daar ontstane synergie tussen duurzaamheid, kwaliteit en ontwikkelingssamenwerking zag hij later in Nederland bar weinig terug. "In Afrika heb ik gezien dat je op een geheel duurzame en fairtrade manier zaken kunt doen en de keten van A tot Z op milieuvriendelijke wijze kunt invullen." Toen hij later in Nederland bij een reinigingsbedrijf kwam te werken, bleek het schier onmogelijk om zónder veiligheidskleding aan de slag te gaan. Milieuvriendelijke alternatieven bestonden niet of nauwelijks. Zo kwam hij op het idee om biologische schoonmaakmiddelen te ontwikkelen die zelfs bij de wat zwaardere schoonmaakklussen goed werken. 


Op het moment richt BIOnyx zich vooral op de B2B-sector. Tot de klandizie behoren webshops en een aantal specifieke retailcategorieën, zoals de tuinbranche. Arnout ziet nog minstens zoveel potentieel in de consumentenmarkt. "Als je in het schap van een willekeurige retailorganisatie kijkt, is maar liefst 99,9 procent van de middelen van chemische komaf. Hoewel de subgroep ecologische producten daar al wel degelijk verandering in brengt, moet de schoonmaakbranche zich eigenlijk voortdurend afvragen of ze bij de subtop of de absolute top wil behoren. Of in Champions League-termen: bij Ajax of FC Barcelona?"


Voor meer informatie: 
Arnout Noteboom 
BIOnyx.nl 
Weissenbruchstraat 13 
6717 VW Ede 
+31 (0)6-37279702 

Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Hiya, I am really glad I have found this info. Today bloggers publish just about gossips and web and this is actually irritating. A good site with exciting content, this is what I need. Thank you for keeping this site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.
https://www.tressmart.com
https://www.paulpenders.in
saurabh, india - 2018/02/19 10:27:41.000



© BioJournaal.nl 2018