Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Blauwe aardappel trend van 2018?
"Lokaal Beiers bio-product steeds belangrijker verkoopargument"

Lokale en biologische producten winnen sinds enkele jaren duidelijk aan populariteit. Vooral in Beieren hecht de consument waarde aan de lokale  biologisch geteelde van producten. De firma Johann Koch heeft zich echter ten doel gesteld om niet alleen het alledaagse productpalet, maar ook unieke producten op de markt te brengen. Op Fruit Logistica presenteerde het onder andere blauwe aardappelen en lokaal geteelde zoete aardappelen.

Tot nu toe heeft niemand geprobeerd om zoete aardappelen in Duitsland te telen, aangezien de weersomstandigheden in de gebruikelijke teeltgebieden zoals de VS en Spanje veel warmer zijn. Niet zonder reden twijfelde ook eigenaar Robert Koch zelf of de teeltprocedure echt zou functioneren. "Het gaat natuurlijk om een kwetsbaar product dat men op geen enkele manier met normale aardappelen kan vergelijken. Desondanks passen de groeiomstandigheden heel goed. De testteelt bracht een  oede kwaliteit naar voren en dit ondanks biologische teelt.



Dragende zuilen
De volgende expansiestap is nu om ook de retail en de consumenten voor de zoete aardappelen te winnen. Dat geldt echter ook voor de zogenaamde blauwe Sankt Galler, een oeroud aardappelras dat lange tijd vergeten was en nu weer herontdekt wordt. Vanwege de kleur en de goede smaak wordt de aardappel heel goed ontvangen door de klanten. Men overweegt momenteel dan ook of een uitbreiding van het areaal mogelijk is. Volgens Robert heeft dit succes niet in de laatste plaats te maken met het kwaliteitskeurmerk 'Geprüfte Qualität aus Bayern' (gecontroleerde kwaliteit uit Bayern). 



"De Beierse herkomst wordt zeer gewaardeerd door de consumenten en wordt daarmee dagelijks een groter verkoopargument. Ooit werd er gelachen om de lokale producten uit Beieren, maar momenteel is het een dragende zuil.'' Buiten de lokale herkomst wordt ook de biologische teeltwijze steeds belangrijker bij de groentenhandel. Veel producten die door Johann Koch e.K. op de markt worden gebracht zijn reeds biologisch gecertificeerd. De lokaliteit evenals de biologische teelt komen bij de zoete aardappelen mooi samen, benadrukt Robert.



Vijfde generatie

De firma Johann Koch e.K. is een volwaardig handelsbedrijf met meer dan 100 jaar ervaring in de branche. Het bedrijf wordt tegenwoordig door de vijfde generatie gerund en verkoopt een gemengd productpalet met niet alleen maar aardappelen en uien, maar bijvoorbeeld ook dadels uit Tunesië. Deze importproducten worden reeds in Noord-Afrika verpakt voordat ze in Duitsland naar de klanten gedistribueerd worden. "Ook voor dit exclusieve product neemt de belangstelling al sinds enkele jaren duidelijk toe", aldus eigenaar Robert Koch.


Verdere informatie:
Johann Koch e.K.
Eternitweg 17-19
86633 Neuburg a. d. Donau
T: 08431-67950
F: 08431-679599

Publicatiedatum: 13-2-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-8-2018 Bio-teler bekritiseert biolabel 'Bio aus Baden-Württemberg'
17-8-2018 Voorkom oogstverliezen door bladziekten in biopeen
17-8-2018 Uienolie mag blijven om de wortelvlieg weg te jagen
17-8-2018 Succesvolle Menopper aardappeloogst ondanks aanhoudende droogte
17-8-2018 Bio-teler maakt ecovriendelijke tomatenverpakking
17-8-2018 "Lage prijzen bio-tomaten: Spanjaarden langer op markt"
16-8-2018 Noorse telers blijven met bio-bloemkool zitten
16-8-2018 "Het aardappelras Twinner heeft de potentie om de Frieslander te vervangen"
16-8-2018 'Buurman' Carel Bouma levert bio-producten aan Lowlands
16-8-2018 Hoe maakt een biologische teler z´n eigen biomest?
15-8-2018 Aandeel robuuste aardappelrassen stijgt
15-8-2018 Biologisch: "Beter voor mens, dier en milieu"
15-8-2018 Britse biologische aardappeltelers mogen tijdelijk koperoxychloride gebruiken
15-8-2018 Groeiend enthousiasme voor biologisch telen in Denemarken
15-8-2018 Vietnam: meer bio nodig om export naar EU te stimuleren
14-8-2018 Fruitzaam sponsort Diabetes Challenge
14-8-2018 Bio-groenten nieuwe kas Reichenau-Gemüse exclusief voor Rewe-winkels
13-8-2018 "Klant moet bereid zijn om meer te betalen voor ons product"
13-8-2018 "Nieuwe gentechnieken maken de Nederlandse veredelingssector niet sterker"
13-8-2018 De Lelystadse Oogstdag: 1 september

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *