Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Zes bio-trends in het VK

De Engelse biologische sector heeft een waarde van 2,47 miljard euro. Soil Association heeft aan de hand van zes trends in kaart gebracht wat debet is aan de groei. 

Voor het zesde opeenvolgende jaar is de biologische sector in het VK gegroeid. Zuivel heeft het grootste marktaandeel; 28,7 procent van de producten in deze categorie is biologisch gecertificeerd, volgens data van Nielsen Scantrack. Biologische groenten en fruit hebben een marktaandeel van 24 procent; vlees, vis en kip 10,2 procent. Alle drie categorieŽn blijven bovendien jaarlijks groeien.

De Soil Association heeft door middel van een vragenlijst zes trends geÔdentificeerd zich vertalen in het hedendaagse consumptiepatroon. Volgens Clare McDermott, business development manager bij de Soil Association, past biologisch "absoluut" bij alle zes de trends:

  1. Gezondheid: Consumenten willen producten die natuurlijk en onbewerkt zijn, energie geven en voldoen aan dieetbehoeften;
  2. Smaak en inspiratie: De kwaliteit van een product staat centraal bij hoe goed deze smaakt;
  3. Past bij levenswijze: Consumenten hebben drukke, hectische levens. Boodschappen doen en koken neemt veel tijd in beslag en daarom proberen consumenten een balans te vinden tussen prijs, kwantiteit, kwaliteit, bereidingstijd en smaken die iedereen lekker vindt;
  4. Genot: De meeste consumenten kopen af en toe producten die extra speciaal of lekker zijn, als verwennerij;
  5. Waarde: Waarde is een zeer persoonlijk element dat bestaat uit prijs, kwaliteit en gemak. Hoe belangrijk deze factoren zijn is per persoon verschillend - en soms zelfs per factor. Zo kan iemand bijvoorbeeld wel altijd biologische groenten kopen, maar koopt deze persoon ook niet-biologisch vlees;
  6. Een statement maken: Consumenten kopen producten vaak omdat een product of een verpakking er mooi uit ziet. Dit bevordert de eetlust en geeft de consumenten stof om met vrienden over te praten.

Uit het onderzoek kwamen ook vijf andere elementen die beÔnvloeden welke voedingsproducten consumenten kopen: Britse herkomst; vermindering van de consumptie van vlees en vegetarisme; alternatieven voor melk; en bezorgdheid over de voedselproductie en de 'Instagram- cultuur.'

Verdere groei

McDermott vertelde tegen FoodNavigator: "Biologisch staat centraal bij deze zes elementen en, nog belangrijker: biologisch wordt steeds meer gelinkt aan gezondheid. Biologische voeding kan tegenwoordig overal gekocht worden, van supermarkten tot online." Om daaraan toe te voegen dat "merken de term biologisch op een simpele en duidelijke manier aan consumenten moeten zien uit te leggen.

Ruimte voor groei

In de laatste jaren hebben een groot aantal multinationals hun biologische assortiment flink uitgebreid, zoals Coca-Cola met zijn nieuwe Honest T merk, en Kellog's, die een eigen biologisch merk van ontbijtgranen hebben gelanceerd.

Strategische overnames van kleine onafhankelijke merken hebben ervoor gezorgd dat grote bedrijven zich ook in deze biologische markt mengen. Zo heeft Unilever vorig jaar Pukka Herbs overgekocht.

"Deze overname van Pukka, en andere productlanceringen van Coca-Cola, Kelloggís en Arla signaleren dat ook grote multinationals een positieve toekomst zien in biologische voeding en dranken."

Traditionele retailers verliezen

De twee grootste supermarkten in het VK, Tesco en Sainsbury's, en de luxe supermarkt Waitrose domineren de verkoop van biologische producten in supermarkten. Samen zijn de drie supermarkten ongeveer verantwoordelijk voor 70 procent van de totale verkoop van biologische producten. Toch is er bij onafhankelijke retailers en thuisbezorgdiensten dit jaar een grotere groei te zien dan bij supermarkten. Bovendien maken grote supermarkten nog niet voldoende gebruik van de mogelijkheid om hun biologische assortiment online uit te breiden. Dit zorgt voor een leegte op de markt waar online bedrijven als Ocado en Amazon handig op inspringen.


Publicatiedatum: 13-2-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-5-2018 Zorgboodschap en CoCuisine bundelen krachten in de zorgmarkt
18-5-2018 Nieuw in het assortiment vegan maaltijden van LunchVegaz
17-5-2018 Deelnemers enthousiast over productcursus voor de speciaalzaak
16-5-2018 "Het begon voor mij al ruim dertig jaar geleden toen het nog 'raar' was"
15-5-2018 Denn's-filiaal geopend in Erfurt - Alnatura volgt in de herfst
14-5-2018 "Value added private labels moeten margeverlies compenseren"
14-5-2018 "Hema komt in Belgische handen"
14-5-2018 Carrefour wil ook in BelgiŽ bio-winkels openen
14-5-2018 Broeders Gezondheidswinkel viert EKO-certificering
9-5-2018 Bio c'Bon wordt 'big in Japan'
8-5-2018 Carrefour BelgiŽ lanceert de eerste automatische Food drive
8-5-2018 Denemarken bevestigt positie als leidend biologisch land
4-5-2018 Duitsland: Meer Alnatura-producten bij Rossmann
3-5-2018 Plus plaatst ongezonde kinderproducten niet meer op ooghoogte
1-5-2018 De Ieme viert 40-jarig bestaan
30-4-2018 Betoging tegen moskee in pand Bio-Planet
30-4-2018 Kritische blog over 'Geen BTW op Bio'-lobby
30-4-2018 Frankrijk: Lťa Nature gaat Ä100 miljoen investeren
26-4-2018 Waar is succes winkelgebied van afhankelijk?
26-4-2018 Meimaand voor de tweede keer 'Bijmaand'

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *