Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Rwanda inspiratiebron voor nieuwe verpakkingsvrije winkel in Sint-Niklaas

Tholen – Na Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen is nu ook Sint-Niklaas een verpakkingsvrije winkel rijker. Klanten van winkelier Lara Mora kunnen in de gelijknamige winkel hun zelf meegebrachte potjes, flesjes en zakjes afvullen. De invulling van haar winkel vindt zijn roots ver buiten de Belgische landsgrenzen. In Rwanda om precies te zijn. 



Roots liggen in Rwanda

Lara's achtergrond ligt in de NGO-wereld. Toen ze enkele jaren terug voor werkzaamheden naar Rwanda afreisde en al meteen op het vliegveld zag dat er een algeheel verbod op plastic zakjes van kracht was, is voor haar het balletje gaan rollen. "Het bijzonder propere karakter zette aan tot denken. Waarom verschilt dat zo met de situatie in België? Zijn die bergen aan plastic nu echt nodig? Welke lering kunnen we trekken uit het Rwandese voorbeeld?"

Die denkstappen vormden de basis voor de winkel die op 16 december 2017 voor het eerst haar deuren opende. Voor Lara, zelf fervent voorstander van gezonde voeding, was de keuze voor biologisch een "hele logische". Ze probeert al zo lang mogelijk biologisch te eten. "Om de eenvoudige reden dat ik ervan overtuigd ben dat hetgeen je je lichaam aanbiedt van de beste kwaliteit moet zijn. De sector inspireert me ook: de boeren met wie ik samenwerk en bovenal het jonge publiek dat zo naarstig op zoek is naar eerlijke en gezonde voeding."



Bewustwording komt op gang

Het concept blinkt uit in eenvoud: klanten brengen zelf hun hervulbare verpakkingsmaterialen mee en vullen deze ter plaatse bij. Ze betalen alleen het gewicht van de aankoop. De insteek hierachter is dat men bewuster nadenkt over het eigen koopgedrag, met méér oog voor het broodnodige en minder voor impulsaankopen. Wat betreft klandizie richt Lara zich vooral op Sint-Niklazenaren en Waaslanders. 

"In Leuven – een echte studentenstad – en Gent, dat beschikt over een groot 'veggie-publiek', leeft dit bewustzijn over afvalreductie sterk. Voor Sint-Niklaas is dat nog een relatief nieuwe ontwikkeling. Men is enthousiast maar moet vaak nog een drempel over." De voedselketen is sterk gericht op gemak. Het is een behoorlijke uitdaging om die cyclus te doorbreken, merkt Lara. 



Om de jongere generatie in deze omslag in denken te ondersteunen, geeft Lara regelmatig rondleidingen aan studenten en basisschoolleerlingen. "Door dit soort winkelbezoeken bij hun lessen te betrekken, kun je aansluiting vinden bij hun leefwereld. En uitgebreid stilstaan bij het vraagstuk of plastic nu echt overal gebruikt moet worden. Ik ga met ze in gesprek en laat ze de alternatieven zien. Jongeren hebben vaak nog de indruk dat het geitenwollensokkenimago aan biologisch kleeft. De gezelligheid in een winkel vol gadgets bewijst dan snel het tegendeel. Bij de studenten met een technische en voedingsgerelateerde richting die ik onlangs over de vloer had, ging er echt een wereld voor hen open. Alleen al door ze even te laten proeven merken ze dat het stoffige imago allang geen opgeld meer doet. En dat veel producten vers, knapperig en gewoon lekker zijn. Ze moeten alleen even buiten hun comfortzone treden."

Toegankelijk maken

Onder de hardlopers in de winkel schaart Lara pasta's, granen, granola's, havermout en noten. Ze houdt de marges op haar producten zo beperkt mogelijk om tegenwicht te bieden aan het andere stigma dat aan biologisch kleeft: dat het (te) duur zou zijn. "Ik wil biologisch toegankelijker maken. Het is niet mijn bedoeling, noch die van mijn leveranciers, om enkel de welgestelden te beleveren." Omdat de winkelier in bulk inkoopt, zijn sommige producten voordeliger dan in het supermarktkanaal. 



In de stadskern van Sint-Niklaas kunnen Lara's klanten gerust ook even neerstrijken in de tuin.

Voor meer informatie: 
Lara Mora
Stationsstraat 10 B 
9100 Sint-Niklaas
T: +32498279450

Publicatiedatum: 9-2-2018
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-8-2018 Kerstpakketten: trend richting biologisch en duurzaam
19-7-2018 Bio-boerderijwinkel gaat wijken voor aanleg woningen en natuur
2-7-2018 Op schoolkamp met een ecobox
26-6-2018 Ecoville stopt op de boerenmarkten
14-6-2018 "Bieden consumenten duurzaam alternatief om anders inkopen te doen"
24-5-2018 Bio-winkel De Dobbelhoeve gaat sluiten
22-5-2018 Landgoed Bleijendijk opent 24/7 zelfservice boerderijwinkel
7-5-2018 "Onze leden betalen minder dan voor bio-producten in supermarkt"
30-4-2018 Opening BE O Versmarkt in Brugge uitgesteld
16-4-2018 Foodshed: online zakelijke markt voor lokaal en bijzonder eten
4-4-2018 "Biologisch hier weer logisch na metamorfose"
26-3-2018 "Boeren verdienen meer in korte keten"
22-3-2018 "Kwaliteitsproducten met een goed verhaal"
21-3-2018 Metamorfose voor Overesch Ecologische Landbouw
15-3-2018 "Bio-producten kunnen tij op de warenmarkt keren"
13-3-2018 "Wij verkopen alleen A-merken op biologisch gebied"
12-3-2018 "Willen de gezonde bol.com van Nederland worden"
26-2-2018 Boeren steeds creatiever met nevenactiviteiten
14-2-2018 "Bio is en blijft de basis van alles"
8-2-2018 Rio de Bio wil aansluiten bij Odin

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *