Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Rwanda inspiratiebron voor nieuwe verpakkingsvrije winkel in Sint-Niklaas
Tholen – Na Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen is nu ook Sint-Niklaas een verpakkingsvrije winkel rijker. Klanten van winkelier Lara Mora kunnen in de gelijknamige winkel hun zelf meegebrachte potjes, flesjes en zakjes afvullen. De invulling van haar winkel vindt zijn roots ver buiten de Belgische landsgrenzen. In Rwanda om precies te zijn.
Roots liggen in Rwanda
Lara's achtergrond ligt in de NGO-wereld. Toen ze enkele jaren terug voor werkzaamheden naar Rwanda afreisde en al meteen op het vliegveld zag dat er een algeheel verbod op plastic zakjes van kracht was, is voor haar het balletje gaan rollen. "Het bijzonder propere karakter zette aan tot denken. Waarom verschilt dat zo met de situatie in België? Zijn die bergen aan plastic nu echt nodig? Welke lering kunnen we trekken uit het Rwandese voorbeeld?"
Die denkstappen vormden de basis voor de winkel die op 16 december 2017 voor het eerst haar deuren opende. Voor Lara, zelf fervent voorstander van gezonde voeding, was de keuze voor biologisch een "hele logische". Ze probeert al zo lang mogelijk biologisch te eten. "Om de eenvoudige reden dat ik ervan overtuigd ben dat hetgeen je je lichaam aanbiedt van de beste kwaliteit moet zijn. De sector inspireert me ook: de boeren met wie ik samenwerk en bovenal het jonge publiek dat zo naarstig op zoek is naar eerlijke en gezonde voeding."
Bewustwording komt op gang
Het concept blinkt uit in eenvoud: klanten brengen zelf hun hervulbare verpakkingsmaterialen mee en vullen deze ter plaatse bij. Ze betalen alleen het gewicht van de aankoop. De insteek hierachter is dat men bewuster nadenkt over het eigen koopgedrag, met méér oog voor het broodnodige en minder voor impulsaankopen. Wat betreft klandizie richt Lara zich vooral op Sint-Niklazenaren en Waaslanders.
"In Leuven – een echte studentenstad – en Gent, dat beschikt over een groot 'veggie-publiek', leeft dit bewustzijn over afvalreductie sterk. Voor Sint-Niklaas is dat nog een relatief nieuwe ontwikkeling. Men is enthousiast maar moet vaak nog een drempel over." De voedselketen is sterk gericht op gemak. Het is een behoorlijke uitdaging om die cyclus te doorbreken, merkt Lara.
Om de jongere generatie in deze omslag in denken te ondersteunen, geeft Lara regelmatig rondleidingen aan studenten en basisschoolleerlingen. "Door dit soort winkelbezoeken bij hun lessen te betrekken, kun je aansluiting vinden bij hun leefwereld. En uitgebreid stilstaan bij het vraagstuk of plastic nu echt overal gebruikt moet worden. Ik ga met ze in gesprek en laat ze de alternatieven zien. Jongeren hebben vaak nog de indruk dat het geitenwollensokkenimago aan biologisch kleeft. De gezelligheid in een winkel vol gadgets bewijst dan snel het tegendeel. Bij de studenten met een technische en voedingsgerelateerde richting die ik onlangs over de vloer had, ging er echt een wereld voor hen open. Alleen al door ze even te laten proeven merken ze dat het stoffige imago allang geen opgeld meer doet. En dat veel producten vers, knapperig en gewoon lekker zijn. Ze moeten alleen even buiten hun comfortzone treden."
Toegankelijk maken
Onder de hardlopers in de winkel schaart Lara pasta's, granen, granola's, havermout en noten. Ze houdt de marges op haar producten zo beperkt mogelijk om tegenwicht te bieden aan het andere stigma dat aan biologisch kleeft: dat het (te) duur zou zijn. "Ik wil biologisch toegankelijker maken. Het is niet mijn bedoeling, noch die van mijn leveranciers, om enkel de welgestelden te beleveren." Omdat de winkelier in bulk inkoopt, zijn sommige producten voordeliger dan in het supermarktkanaal.
In de stadskern van Sint-Niklaas kunnen Lara's klanten gerust ook even neerstrijken in de tuin.