Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Belgische koffiebranderij klaar voor Nederlandse markt

Tholen - Koffie KÓn is momenteel een middelgrote Belgische koffiebranderij, eigendom van en geleid door de familie Vermeersch. Zij zijn klaar voor de volgende stap: de Nederlandse markt kennis laten maken met de koffie van Koffie KÓn. Koen Lagrou vertelt: "Als kleinschalig familiebedrijf selecteren en kopen wij ruwe koffie van topkwaliteit aan. We mengen en branden de koffiesoorten volgens een uniek ambachtelijk en milieuvriendelijk roosteringsprocÚdÚ. Vervolgens verpakken we de koffiemÚlanges volgens de meest recente bewaartechnieken en verdelen ze via de gespecialiseerde voedingshandel. Per dag roostert en verwerkt Koffie KÓn meer dan 700 kilogram koffie. Zonder kunstmatige bewerking verkrijgen we mÚlanges van milde koffiesoorten, met van nature uit een zeer laag cafe´negehalte. Ons handelsmerk is de kwaliteit die we bieden, op alle niveaus. Dat resulteert in lekkere koffie met een ziel."



Biologische koffie

In 2010 werd het Biogamma uitgebreid. "Na de Bio koffie, Bio Decaf en Crema Biopads is er nu Pachamama Bio. Met deze mÚlange steunt Koffie KÓn 'The Coffee Trust', een organisatie met projecten ten voordele van vrouwen en kinderen in koffieproducerende gebieden in Latijns-Amerika", vervolgt Koen. "Koffie biologisch verbouwen betekent: geen kunstmest en geen chemische bestrijdingsmiddelen. De koffiebessen worden selectief met de hand geplukt. Hierbij gaat het alleen de rijpe, rode bessen, in twee Ó drie plukbeurten. Daarna worden ze zongedroogd en zuiver verwerkt. De koffiebolsters, ofwel het vruchtvlees, worden gecomposteerd en later mengt men daar ook de koffievliesjes onder. Samen met de biologische mest van eigen vee uit het gesloten bedrijf dient de compost tot meststof van de koffietuinen", vervolgt Koen.



Gespecialiseerde distributie

Koffie KÓn verdeelt zijn koffiemÚlanges uitsluitend via de gespecialiseerde kleinhandel in voeding: natuurvoedingswinkels, bakkerijen, de betere kruidenier en delicatessenzaken. Koffie KÓn stond mede aan de wieg van de natuurvoedingsbeweging in Vlaanderen (begin jaren 1970) en is sindsdien marktleider voor koffie in de natuurvoedings-kleinhandel. "We zijn er van overtuigd zijn dat een samenleving de kleinhandel nodig heeft voor de leefbaarheid van gemeenschappen en woonkernen."



Milieuvriendelijke producten

Als bedrijfslocatie werd het centrum van Wenduine verkozen boven een industrieterrein. "We vinden dat het ambacht van koffiebranden te midden van het dorpsleven thuis hoort, net zoals een bakkerij bijvoorbeeld. Tegelijkertijd moeten we dan ook zorgen dat onze buren geen hinder hebben van ons. We investeren dan ook sterk in milieu", aldus Koen.



Fair Trade

"Ons goed buurtschap gaat ook veel verder dan de grenzen van de eigen gemeente. Omdat Koffie KÓn het begrip van rechtvaardige handel in ere houdt, sponsorden wij enkele projecten in koffieproducerende landen, zoals een onderwijsproject voor straatkinderen in Colombia en enkele projecten voor ons door Plan International, de Efico Foundation, Coffee Kids en momenteel in samenwerking met The Coffee Trust opgezet. Uit respect voor de verre 'buren' die de koffie telen en met hun goede zorgen omringen, bouwt Koffie KÓn een vrij vaste relatie op met kleine koffieplanters", zo sluit Koen af.

Voor meer informatie:

Koen Lagrou
Koffie KÓn
Kerkstraat 84
8420 Wesduine
T. +32 50414623
www.koffiekan.be
koen@koffiekan.be


Publicatiedatum: 7-2-2018
Auteur: Ellis Tichem
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-2-2018 MiniMarie Tea kleurt kinderthee
14-2-2018 Deen Supermarkten betrekt biologisch gedestilleerd van BioSpirits
12-2-2018 Yogi Tea introduceert ice tea
9-2-2018 Danone investeert miljoenen in biologisch kokoswaterbedrijf
9-2-2018 Yogi Tea welness-melanges tijdelijk samen in ÚÚn box
9-2-2018 Gepasteuriseerd appelsap uit eerste koude persing
7-2-2018 Naturfrisk: Deense gembershots en frisdranken
6-2-2018 Nieuwe cacaodrink: Biotona Bio MacaQuik
2-2-2018 Bier van oud brood
1-2-2018 Mexico heeft nog altijd grootste areaal bio-koffiebonen
1-2-2018 Wat hebben de Fire Fighter en Body Guard met elkaar gemeen?
31-1-2018 Hertogin Camilla brouwt 'eigen' biologische bier
29-1-2018 Britse markt maakt kennis met biologische vogelvriendelijke koffie
29-1-2018 Wijnimporteurs zien vraag naar biologische wijn stijgen
29-1-2018 Golden Milk: warm en kruidige drank
22-1-2018 Koffieliefhebbers zijn op zoek naar kwaliteit
16-1-2018 Nieuwe look, smaak en filters voor losse-thee-lijn Simon LÚvelt
15-1-2018 Twee nieuwe siropen uit Drenthe
15-1-2018 Natrada stelt Lazanou-wijnen voor tijdens Bio-beurs
12-1-2018 Schulp komt met Krachtsap op Bio-beurs

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *