Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marktgroei voornamelijk uit hoger prijsniveau

"Voedingssector zet service meer op voorgrond"

Het barst van de food-apps, drones leveren pizza's af aan huis en mensen kunnen tosti’s nu ook per parachute laten bezorgen. De dienstverlening rondom eten maakt nu al meer dan 40 procent van de totale besteding aan eten en drinken uit. Dit percentage zal de komende jaren naar verwachting alleen maar groeien. Voedingsproducenten kunnen van deze trend meeprofiteren en hun klanten aan meer onderscheidend vermogen helpen, aldus de Rabobank in een thema-update Voedingsproducenten. 



De enorme aandacht voor de dienstverlening rondom voeding is niet zo gek. Dit is immers het deel van de markt waar de grootste groei wordt verwacht. Mensen gaan de komende jaren niet méér eten. Het opwaarts effect van de verwachte bevolkingsgroei van nog geen 0,5 procent zal grotendeels teniet worden gedaan door de verlaagde calorievraag ten gevolge van de vergrijzing van de bevolking. Als de verkochte volumes in het beste geval stabiel blijven, zal de marktgroei voornamelijk moeten komen uit een hoger prijsniveau. Dat is niet onhaalbaar, want de consument is bereid meer te betalen voor meer gemak, minder zorgen en meer beleving. 


1. Gemak in een pak

Speel in op de behoefte aan gemak. Bijvoorbeeld door de bereidingstijd van producten verder te verkorten of de verpakkingsgrootte aan te passen aan de behoeftes van éénpersoonshuishoudens, ouderen of consumenten die onderweg zijn. De consument krijgt graag hulp bij met het maken van een gezondere of duurzamere keuze.

2. Service op maat

Gekwalificeerd personeel is steeds lastiger te vinden, dus neem als producent de retailer of foodservice-ondereneming werk uit handen door het product aan te bieden in de juiste portie of conservering. Zo worden de kansen op fouten bij het prepareren kleiner.

3. Verschil mag er zijn

Ga een stap verder dan het geijkte categorie management. Maak het verschil op de winkelvloer door zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor assortimentskeuzes, bevoorrading en derving met behulp van een shop-in-shop concept.

4. Flexibiliteit loont

Een deel van de marktgroei zal terecht komen bij nieuwe spelers en initiatieven in de markt. Probeer in te schatten welke partijen marktaandeel gaan winnen, maar bedenk ook dat deze nieuwe potentiële klanten soms andere leverings- of businessmodellen vereisen. Door een flexibele productie en verkoop kan een fabrikant hier beter op inspelen.

Bron: Rabobank
Publicatiedatum: