Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hein Wolff, Nautilus Organic:

"Kracht van bio-producten is dat het geen massaproducten zijn"

Tholen - Hein Wolff is sinds drie jaar algemeen directeur van Nautilus Organic. Gestart bij andere telerscoöperaties, maar uiteindelijk beland bij de enige biologische telerscoöperatie van Nederland: Nautilus Organic. ''Ik vind het belangrijk om met versproducten te werken en met telers die respect hebben voor het milieu, het product en alles wat daar omheen zit. De biologische markt is hard aan het groeien en dat biedt veel kansen en uitdagingen en dit spreekt mij erg aan."

Nautilus Organic is naast de enigste biologische telerscoöperatie ook één van de weinigen in Europa. Nautilus Organic vermarkten de producten van biologische telers die zijn aangesloten bij deze coöperatie. De leden zijn telers in de glastuinbouw, akkerbouw, fruitteelt, glasbouw en vollegrondsgroententeelt. De coöperatie zorgt voor de complete afhandeling rondom de afzet van de producten.

"De kracht van biologische producten is dat het geen massaproducten zijn. De teelt is veel kleinschaliger en er is veel respect voor het product en het milieu. Het vooruitzicht voor biologische producten is positief, want er is een enorme vraag naar deze producten en het aantal biologische telers is aan het groeien zodat de vraag naar de producten beantwoord kan worden. Door een groot assortiment in de supermarkten te krijgen, worden de biologische producten steeds interessanter ten opzichte van niet-biologische producten", vertelt Hein.

Hij noemt de vooruitzichten voor het nieuwe Nederlandse biologische kasgroentenseizoen goed. "Er is een kleine verschuiving in de markt, omdat er een grote tomatenkas is weggevallen, doordat de eigenaar geen opvolger heeft. Door het wegvallen van deze tomatenkas zal er een klein tekort aan tomaten en paprika's ontstaan wat een lichte druk op de markt zal geven. In het algemeen ziet de toekomst voor biologische teelt er positief uit. De vraag naar biologische producten is alleen maar aan het groeien en steeds meer telers schakelen om naar biologisch. Toch hangt elk seizoen weer af van weer en klimaat, het zal dus afwachten zijn wat de komende jaren allemaal gaat brengen."

Nederland is één van de voorlopers qua technologie in de biologische teelt en daarom moeten de telers alle zeilen bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen. Nautilus Organic wil met een nieuw omschakeltraject genaamd 'Telers voor Telers' niet-biologische telers warm maken voor de omschakeling naar biologische teelt. Telers voor Telers is een traject waar biologische telers als een soort buddy fungeren voor niet biologische telers om biologische teelt interessanter te maken. "De jongere generatie is veel meer met biologische teelt bezig en dat is een positieve ontwikkeling, zeker als we naar de groeiende vraag kijken."

Voor meer informatie: www.nautilusorganic.nl

Auteur: Sharon de Ridder
Bron: www.agf.nl
Publicatiedatum: