Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Italië: afzet biologische voeding in retail +16%
De verkoop van biologische voeding in Italiaanse supermarkten en hypermarkten bedroeg tussen 30 november 2016 tot 12 maanden erna 1,45 miljard euro. Dit staat in het jaarlijkse rapport van de Italiaanse biologische organisatie AssoBio, in samenwerking met Nomisma.
De cijfers betekenen een groei van 16,6 procent in vergelijking met het jaar ervoor, en een groei van 166 miljoen euro in verkoopwaarde. Dit is hoger dan bij de algemene voedselmarkt, waar een groei van 4,1 procent te zien was. Bovendien kochten 21 procent van de Italiaanse huishoudens in deze periode minstens een keer per week een biologisch product.
Biologische trends
De best verkopende biologische producten op de Italiaanse markt zijn jam, eieren, melk, pasta, olijfolie, gedroogd fruit en yoghurt, zo meldt Adn Kronos.
Volgens de directeur van AssoBio, Roberto Zanoni, is het aantal Italiaanse huishoudens dat biologische producten eet het afgelopen jaar met een miljoen gestegen. Hierdoor bereikt het totale aantal mensen in Italiƫ dat biologische producten eet meer dan 20 miljoen.
Hij voegt toe dat de belangrijkste redenen dat consumenten voor biologische voeding kiezen zijn dat er minder toevoegingen in zitten, de algehele kwaliteit beter is en de producten beter zijn voor het milieu.
De toename in consumptie van biologische voeding heeft ook geleid tot een verlaging in prijzen van 6 procent, waardoor biologische producten voor veel mensen ook toegankelijker zijn geworden.
Data van het Nielsen-AssoBio Observatorium laat zien dat supermarkten nu verantwoordelijk zijn voor 39 procent van de nationale verkoop van biologische producten. Dit percentage ligt hoger dan dat van gespecialiseerde winkels, die goed zijn voor 29 procent van de verkoop.
De toenemende populariteit van biologische producten heeft er bovendien voor gezorgd dat veel grote supermarkten, van Coop tot Carrefour, hun eigen biologische lijnen hebben gelanceerd.