Alexander Kuhlmann in de Vivani-stand op de Bio-beurs 2018 in Zwolle (17 en 18 januari). Naast hem in de display zijn de nieuwe verpakkingen te zien. Op de voorgrond (rechts) één van de oude repen met de zwarte rand.
De nieuwe chocoladekunst 2018
Meer ruimte voor kunst en duurzame waarden. Dit is het doel dat de in Duitsland gevestigde bio-chocoladefabrikant EcoFinia zichzelf dit jaar heeft gesteld. Daarom zijn alle chocoladerepen van Vivani vanaf februari voorzien van een frisser en meer artistiek ontwerp. Dit is dus niet de enige vernieuwing. De verpakking is nu gemaakt van duurzame materialen. Het doel van de herlancering is om een nieuw, jonger publiek te bereiken en aan de eigen ecologische normen te voldoen.Andreas Meyer, CEO van Vivani is van mening dat innovatie de enige manier is om vooruit te komen in het leven. Vivani is één van de meest succesvolle chocolademerken in de Duitse bio-detailhandel. Het bedrijf exporteert wereldwijd naar meer dan 50 landen. "Vivani combineert kunst en consistentie in het merk en probeert zichzelf keer op keer opnieuw uit te vinden, zonder afstand te doen van oude waarden", vertelt Andreas. De relaunch heeft volgens hem primair esthetische redenen. "Net als een kunstenaar streven we altijd naar nieuwe impulsen. Tegelijkertijd is dit een goede gelegenheid om enkele veranderingen door te voeren, zo zijn we volledig overgeschakeld op ecologische verpakkingen. We moeten laten zien dat de biologische branche altijd in staat is om een trendsetter te zijn, wat ons authentiek en sterk maakt."
Op de nieuwe verpakkingen staan zowel bekende als nieuwe schilderijen van Vivani-kunstenaar Annette Wessel. Kunst komt meer in beeld en de productinformatie is duidelijker zichtbaar dan voorheen. Vivani hoopt met dit nieuwe ontwerp steeds jongere klanten te overtuigen om de chocolade te kopen.
Links één van de nieuwe varianten die binnenkort op de markt komen.
Composteerbare verpakking
Ook de verpakking zelf is dus aangepast. De volledig composteerbare NatureFlex-film vervangt het alluminiumfolie waarin de Vivani-repen voorheen verpakt waren. "Dit materiaal biedt optimale productbescherming en heeft bijna dezelfde eigenschappen als PET-folie en aluminiumfolie, maar is gemaakt van duurzame houtvezels", vertelt Andreas. Dit materiaal kan bij het huishoudelijk compost. De papieren omhulsels zijn FSC-gecertificeerd en bedrukt met minerale olievrije drukinkten. Een andere innovatie is de klimaatneutrale productie. Sinds de herfst van vorig jaar compenseerst EcoFinia's productiepartner, chocoladefabrikant Weinrich, alle CO2-emissies die worden uitgestoten in de chocoladeproductie via het klimaatproject Projekt Togo.Twee nieuwe repen
In de loop van de herlancering zullen de 'Rice Choc' en 'Caramel Crème' en de vegan variant 'Rice Choc Couverture' uit het assortiment verdwijnen. Deze varianten worden vervangen door twee nieuwe creaties. Ook zullen enkele repen uit het bestaande assortiment aangepast worden. De twee nieuwe creaties zullen zijn: 'Latte Macchiato Praliné' en 'Milk Caramel Pink Salt of Maras - with coconut blossom sugar'.Voor meer informatie:
Alexander Kuhlmann
EcoFinia GmbH
Erinstr. 18
D-44575 Castrop-Rauxel
+ 49 (0)2305 33030
kuhlmann@iChoc.de
www.ichoc.de