Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Nóg meer verbinding is in de maak!"

Platform Bio Academy live gegaan in De Bio Draait Door

Op 18 januari had de Bio-beurs twee primeurs. Het online platform van de Bio Academy is daar live gegaan en het was tevens de eerste live-uitzending die op de Bio-beurs werd opgenomen. Vanaf nu kan iedereen op www.bioacademy.nl het actuele cursus- workshop- en kennisaanbod van verschillende aanbieders vinden met betrekking tot biologische landbouw en voeding. 


Bron: Foto Tennekes

Omlijst door livemuziek van de band Flows On, namen verschillende gasten plaats aan de speciale 'De Bio Draait Door- tafel.' Presentatrice Emmely Lefèvre, tevens Bio Academy-aanspreekpunt, nam met haar gasten de vraag onder de loep waar de biologische sector naartoe gaat. Belangrijk daarbij is wat dit gaat vragen van de mensen die in de biologische sector werkzaam zijn. De rode draad in het gesprek bleek de behoefte én de noodzaak tot het leggen van verbinding. 

Edith Lammerts van Bueren, emeritus hoogleraar Biologische Plantveredeling aan Wageningen University & Research: "De voedselproductie is te anoniem geworden, terwijl de consument juist verbinding zoekt met de producent. In de biologische sector geloven we erin dat we het anders willen maar het kost wel een aantal jaren om je die kennis eigen te maken. In de komende jaren verwacht ik nieuwe samenwerkingsvormen, bijvoorbeeld Food Community's. Plant- en zaadveredelaars worden daar ook onderdeel van."

Peter van der Voort, biologisch melkveehouder en kaasmaker, ontdekte als puber gaandeweg dat hij zich gezonder voelde door biologisch te eten. "Toch vind ik het marktaandeel van biologisch nog veel te klein, voor het kunnen leveren van biologische melk is er zelfs een wachtlijst. Onze uitdaging is absoluut het verbinden van de consument met onze mooie producten." Annemarie Kruize, verkoopmanager Europa bij zaadbedrijf De Bolster, ziet dat gebeuren in bijvoorbeeld Denemarken, waar de groentepakketten die consumenten kopen als merk worden neergezet. "Ook in Nederland hebben we met elkaar een prachtig fundament, dat moeten we vasthouden. Met nieuwe kennis die we opdoen, kunnen we steeds weer onze visie bijstellen."

Hiermee raakte Annemarie de kern van wat de Bio Academy beoogt te zijn: Een onafhankelijk platform waarop mensen in elke fase van hun ontwikkeling een passende cursus, workshop of coach kunnen vinden. Aan www.bioacademy.nl hebben zich nu al 23 partners verbonden. Met elkaar zorgen zij er voor dat de leertrajecten centraal vindbaar zijn, steeds beter op elkaar aansluiten en zich kwalitatief blijven ontwikkelen, passend bij de behoefte in de markt. Jan Groen, directeur Green Organics en 
vicevoorzitter van Bio Academy: "Precies twee jaar geleden zijn we begonnen met het planten van een boom, symbool voor de organische groei van de Bio Academy die we voor ogen hadden. En de ontwikkeling van het platform zal doorgaan met een verdere perfectionering van de site en groei in het aanbod. Net als bij het telen van producten moeten we zorgen dat er nieuw aanbod blijft komen, waardoor we altijd aan vraag tegemoet kunnen komen."


Bron: Foto Tennekes

Bavo van den Idsert, directeur Bionext, sloot de uitzending af met nog een primeur: het letterlijk lanceren, het live zetten van www.bioacademy.nl als eerste onderdeel van een nieuwe biologische online community. Hier wordt volop aan gebouwd. "Nóg meer verbinding is in de maak!"

Voor meer informatie: www.bioacademy.nl
Publicatiedatum: