Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Yaviva verwelkomt Koningin Máxima op Bio-beurs:
"Pieter Hofland: "Vijf jaar geleden werd ik nog uitgelachen"
Tholen – "Vijf jaar geleden werd ik nog uitgelachen als ik op verjaardagen zei dat ik in de branche voor biologische cosmetica werkte", aldus Pieter Hofland van Yaviva. Vandaag de hangt de vlag er heel anders voor. De belangstelling neemt flink toe. Dat Koningin Máxima vandaag hoogstpersoonlijk een bezoek aan zijn stand komt brengen, noemt hij dan ook zeer bemoedigend.
"Laat ruwweg 8 op de 10 consumenten het verschil tussen een biologische en een gangbare komkommer weten. Voordat je je als markt voor biologische of ecologisch verantwoorde cosmetica op datzelfde niveau bevindt, ben je een factor 20 of 30 verder", schetst Pieter. Hoewel marktkenners het marktaandeel voor biologische cosmetica op zo'n 5 à 7 procent schatten, in een markt die in 2016 in totaal zo'n 2,8 miljard euro vertegenwoordigde volgens het jaarverslag van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV), zijn er geen harde cijfers die deze ramingen daadwerkelijk ondersteunen.
Pieter sprak vorige maand nog van een heuse vergroeningsslag binnen salons en apothekers. NOS meldt dat ook drogisterijketen Kruidvat en parfumerie Ici Paris oog houden voor groene nieuwe ontwikkelingen. Hoewel beide retailers op het moment geen biologische cosmetica voeren, erkennen en bevestigen beiden dat de consumentvraag steeds meer verschuift richting ecologisch verantwoorde producten. De cosmeticasector zelf vergroent hard mee, ook buiten de landsgrenzen. Zo gaf Detic, de Belgische en Luxemburgse sector voor cosmetica en aanverwante producten vorige week te kennen voor 2020 het gebruik van microplastics volledig uit te willen bannen.