Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Publiek-private samenwerking Food Value Impact van start

Een consortium van 19 partners, bestaande uit kennisinstellingen, bedrijven en non-profit organisaties, gaat duidelijk maken welke interventies consumenten daadwerkelijk verleiden tot gezondere of duurzamere voedselkeuzes in hun werkomgeving, buitenshuis en online. Ze hebben daar de publiek-private samenwerking Food Value Impact voor opgezet. 



De bedrijven binnen Food Value Impact zijn vooral actief in 'out of home', kanalen en 'online foodboxen'. Bij relevante interventies kan worden gedacht aan het optimaliseren van porties van groente, vlees en vis in horecagelegenheden en bedrijfsrestaurants. Het doel is om de milieu-impact en voedselverspilling te verlagen en tegelijkertijd de gezondheid en tevredenheid van gasten positief te beïnvloeden. Binnen het samenwerkingsproject wordt de kennis en de praktijk samengebracht door interventies te ontwikkelen met een sterke wetenschappelijke basis en een praktische toepasbaarheid binnen het bedrijfsleven. Er zijn een aantal voorwaarden voor succes: er moet vraag zijn naar de geïntroduceerde producten, de klanten moeten tevreden zijn en blijven en de interventie moet organisatorisch en kostentechnisch uitvoerbaar zijn. 


Gedragsmetingen

Het project levert nieuwe inzichten in hoe consumenten worden verleid tot gezonder of duurzamer voedselkeuzegedrag. Samen met de partners wordt onder meer gekeken naar wat er hoe gezond voedsel kan worden aangeboden tijdens vergadermomenten zodat werknemers al een deel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten of fruit binnenkrijgen. Daarnaast worden betere methoden ontwikkeld om echt gedrag te meten onder grote groepen mensen in 'real life settings'. Ook komt er een overzicht van de bestaande kennis over de effecten van diverse gedragsbepalende factoren op gezonde en duurzame voedselkeuzegedrag van consumenten in de praktijk.

19 partijen

De publiek-private samenwerking Food Value Impact is een samenwerkingsverband tussen het Clusius College, Compass Group, Dutch, de gemeente Horst aan de Maas, de gemeente Venray, de gemeente Venlo en de gemeente Medemblik, Greenco, The Greenery, Greenport Noord-Holland Noord, HMSHost International, Koninklijke Horeca Nederland, Louis Bolk Instituut, Unilever, Van der Valk International, Van Gelder groente & fruit, Variatie in de Keuken en Wageningen Economic Research dat mede gefinancierd is door Rabobank Coöperatie Fonds Amsterdam. Het project Food Value Impact wordt gefinancierd door de Topsector Agri & Food en de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.

Bron: Wageningen Economic Research
Publicatiedatum: