Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Publiek-private samenwerking Food Value Impact van start

Een consortium van 19 partners, bestaande uit kennisinstellingen, bedrijven en non-profit organisaties, gaat duidelijk maken welke interventies consumenten daadwerkelijk verleiden tot gezondere of duurzamere voedselkeuzes in hun werkomgeving, buitenshuis en online. Ze hebben daar de publiek-private samenwerking Food Value Impact voor opgezet. 



De bedrijven binnen Food Value Impact zijn vooral actief in 'out of home', kanalen en 'online foodboxen'. Bij relevante interventies kan worden gedacht aan het optimaliseren van porties van groente, vlees en vis in horecagelegenheden en bedrijfsrestaurants. Het doel is om de milieu-impact en voedselverspilling te verlagen en tegelijkertijd de gezondheid en tevredenheid van gasten positief te beïnvloeden. Binnen het samenwerkingsproject wordt de kennis en de praktijk samengebracht door interventies te ontwikkelen met een sterke wetenschappelijke basis en een praktische toepasbaarheid binnen het bedrijfsleven. Er zijn een aantal voorwaarden voor succes: er moet vraag zijn naar de geïntroduceerde producten, de klanten moeten tevreden zijn en blijven en de interventie moet organisatorisch en kostentechnisch uitvoerbaar zijn. 


Gedragsmetingen

Het project levert nieuwe inzichten in hoe consumenten worden verleid tot gezonder of duurzamer voedselkeuzegedrag. Samen met de partners wordt onder meer gekeken naar wat er hoe gezond voedsel kan worden aangeboden tijdens vergadermomenten zodat werknemers al een deel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten of fruit binnenkrijgen. Daarnaast worden betere methoden ontwikkeld om echt gedrag te meten onder grote groepen mensen in 'real life settings'. Ook komt er een overzicht van de bestaande kennis over de effecten van diverse gedragsbepalende factoren op gezonde en duurzame voedselkeuzegedrag van consumenten in de praktijk.

19 partijen

De publiek-private samenwerking Food Value Impact is een samenwerkingsverband tussen het Clusius College, Compass Group, Dutch, de gemeente Horst aan de Maas, de gemeente Venray, de gemeente Venlo en de gemeente Medemblik, Greenco, The Greenery, Greenport Noord-Holland Noord, HMSHost International, Koninklijke Horeca Nederland, Louis Bolk Instituut, Unilever, Van der Valk International, Van Gelder groente & fruit, Variatie in de Keuken en Wageningen Economic Research dat mede gefinancierd is door Rabobank Coöperatie Fonds Amsterdam. Het project Food Value Impact wordt gefinancierd door de Topsector Agri & Food en de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.

Bron: Wageningen Economic Research

Publicatiedatum: 12-1-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

13-7-2018 LTO Nederland: 'Brexit zit muurvast; tijd voor Plan B'
12-7-2018 Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
11-7-2018 Zweden: KRAV blijft bij Europese biologische wetgeving
9-7-2018 Hoe meet je voortgang op de SDG's?
4-7-2018 Voedingsmiddelensector verduurzaamt productieketen
29-6-2018 Danone overweegt bio-groententeler te verkopen
21-6-2018 Jan Bijleveld nieuwe directeur Leo de Kock
21-6-2018 Hoe verzegelde containers worden opengebroken
20-6-2018 Chris Bruijnes nieuwe directeur Kennisinstituut Duurzaam Verpakken
13-6-2018 Daniel Bärtschi verlaat Bio Suisse
7-5-2018 Europese Commissie wil budget GLB met 5% verminderen
23-4-2018 1 op 3 werkt 10 jaar of langer bij dezelfde werkgever
26-3-2018 Tijdelijk minder productief door zomertijd
6-3-2018 Skal: 49 nieuwe gecertificeerden in februari 2018
2-3-2018 Twee biologische ondernemers strijden mee om titel Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2018
2-3-2018 Bio leeft steeds meer onder Spanjaarden
2-3-2018 3 op 10 Duitsers let bij de aankoop op biologisch
23-2-2018 Vereniging BIO-NH gaat van start
23-2-2018 Europese biologische markt flink gegroeid in 2016
21-2-2018 Skal: 49 nieuwe gecertificeerden in januari 2018

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *