Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stormachtige ontwikkeling doorgemaakt

Vegetarisch keurmerk met 75% gegroeid

Het Europese V-label voor vegetarische en veganistische producten heeft in 2017 een stormachtige groei doorgemaakt. In Nederland werden vorig jaar ruim 750 nieuwe producten gecertificeerd. Het aantal in Nederland gecertificeerde producten groeide daarmee met ruim 75 procent. Er zijn in Europa inmiddels 16.000 producten met het logo op de markt. De groei wordt mede 'veroorzaakt' door bedrijven als Unilever en McDonald's.

Het V-label heeft als logo een V met een blaadje. Door het gebruik van dit logo kan de consument in de winkel in één oogopslag vegetarische en veganistische producten onderscheiden. In Nederland is de Vegetariërsbond de licentiehouder voor het Europse V-label. 

Een mijlpaal voor de ontwikkeling van het keurmerk in Nederland was de keuze van Unilever eind 2016 om het label stapsgewijs op honderden van haar producten te gaan voeren. In 2017 vroegen ook bekende merken als Lassie, Maggi, HAK en McDonald's het V-label voor een aantal van hun producten het logo aan. Het V-label is daarmee zowel in 'gewone' retail als in de biologische sector goed vertegenwoordigd. De helft van het aantal gekeurde producten is veganistisch. Van de 4500 vanuit Duitsland gecertificeerde producten zijn er zelfs 3000 veganistisch.

De groei van het V-label past in trend naar meer vegetarisch en bewuster eten. Uit de Vegamonitor blijkt dat de vleesconsumptie onder Nederlanders is gedaald ten opzichte van vijf jaar geleden: 37 procent van de Nederlanders geeft aan nu minder vlees te eten dan vijf jaar geleden. Van diegenen die nu minder vlees eten dan vijf jaar geleden, geeft 41 procent aan dat de vleesconsumptie zelfs is gehalveerd in de afgelopen vijf jaar. Ruim de helft van de Nederlanders (54 procent) heeft het gevoel dat minder vlees eten de norm wordt in Nederland en 38 procent vindt elke dag vlees eten niet meer van deze tijd.

Bron: Vegetariërsbond
Publicatiedatum: