Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Stormachtige ontwikkeling doorgemaakt
Vegetarisch keurmerk met 75% gegroeid

Het Europese V-label voor vegetarische en veganistische producten heeft in 2017 een stormachtige groei doorgemaakt. In Nederland werden vorig jaar ruim 750 nieuwe producten gecertificeerd. Het aantal in Nederland gecertificeerde producten groeide daarmee met ruim 75 procent. Er zijn in Europa inmiddels 16.000 producten met het logo op de markt. De groei wordt mede 'veroorzaakt' door bedrijven als Unilever en McDonald's.

Het V-label heeft als logo een V met een blaadje. Door het gebruik van dit logo kan de consument in de winkel in ťťn oogopslag vegetarische en veganistische producten onderscheiden. In Nederland is de VegetariŽrsbond de licentiehouder voor het Europse V-label. 

Een mijlpaal voor de ontwikkeling van het keurmerk in Nederland was de keuze van Unilever eind 2016 om het label stapsgewijs op honderden van haar producten te gaan voeren. In 2017 vroegen ook bekende merken als Lassie, Maggi, HAK en McDonald's het V-label voor een aantal van hun producten het logo aan. Het V-label is daarmee zowel in 'gewone' retail als in de biologische sector goed vertegenwoordigd. De helft van het aantal gekeurde producten is veganistisch. Van de 4500 vanuit Duitsland gecertificeerde producten zijn er zelfs 3000 veganistisch.

De groei van het V-label past in trend naar meer vegetarisch en bewuster eten. Uit de Vegamonitor blijkt dat de vleesconsumptie onder Nederlanders is gedaald ten opzichte van vijf jaar geleden: 37 procent van de Nederlanders geeft aan nu minder vlees te eten dan vijf jaar geleden. Van diegenen die nu minder vlees eten dan vijf jaar geleden, geeft 41 procent aan dat de vleesconsumptie zelfs is gehalveerd in de afgelopen vijf jaar. Ruim de helft van de Nederlanders (54 procent) heeft het gevoel dat minder vlees eten de norm wordt in Nederland en 38 procent vindt elke dag vlees eten niet meer van deze tijd.

Bron: VegetariŽrsbond

Publicatiedatum: 3-1-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-7-2018 Nieuw: Spicy Trio
14-6-2018 "Waardering voor de ambachtelijke kant van het bedrijf"
11-6-2018 Slechts 2% van de Duitsers is echt vegetariŽr
30-5-2018 DaniŽl Saat, Spirit: "Onze seitansteak staat op zichzelf"
25-4-2018 Vegetafel en Vegenement verhuizen terug naar Rotterdam
24-4-2018 Franse regering verbiedt vleesbenaming op vleesvervangers
16-4-2018 Markt voor vleesvervangers wint snel terrein
12-4-2018 "Mini Falafel veelzijdiger dan grote variant"
15-3-2018 "Hennepzaad is de nieuwe plantaardige proteÔnebron"
14-3-2018 Vanaf heden ook Farm Vegetables Smooth beschikbaar
12-3-2018 "Waardering voor positieve insteek Nationale Week Zonder Vlees"
8-3-2018 VegetariŽrsbond en Ekomenu slaan handen ineen
8-3-2018 Ook vegetariŽrs naar de biologische slager
8-3-2018 KidsProef: Speciale gastdocent in de Week Zonder Vlees
7-3-2018 'Nationale Week Zonder Vlees' om bewustwording te creŽren
5-3-2018 "Consumenten kopen graag voeding waar zeewier in zit"
5-3-2018 Nationale Week Zonder Vlees van start met meer dan 25.000 deelnemers
1-3-2018 "Veel variatie mogelijk met seitan"
30-1-2018 ĎKaasí van amandelen en cashewnoten
26-1-2018 "Zeewier maakt samenleving duurzamer"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *