Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Stormachtige ontwikkeling doorgemaakt
Vegetarisch keurmerk met 75% gegroeid

Het Europese V-label voor vegetarische en veganistische producten heeft in 2017 een stormachtige groei doorgemaakt. In Nederland werden vorig jaar ruim 750 nieuwe producten gecertificeerd. Het aantal in Nederland gecertificeerde producten groeide daarmee met ruim 75 procent. Er zijn in Europa inmiddels 16.000 producten met het logo op de markt. De groei wordt mede 'veroorzaakt' door bedrijven als Unilever en McDonald's.

Het V-label heeft als logo een V met een blaadje. Door het gebruik van dit logo kan de consument in de winkel in ťťn oogopslag vegetarische en veganistische producten onderscheiden. In Nederland is de VegetariŽrsbond de licentiehouder voor het Europse V-label. 

Een mijlpaal voor de ontwikkeling van het keurmerk in Nederland was de keuze van Unilever eind 2016 om het label stapsgewijs op honderden van haar producten te gaan voeren. In 2017 vroegen ook bekende merken als Lassie, Maggi, HAK en McDonald's het V-label voor een aantal van hun producten het logo aan. Het V-label is daarmee zowel in 'gewone' retail als in de biologische sector goed vertegenwoordigd. De helft van het aantal gekeurde producten is veganistisch. Van de 4500 vanuit Duitsland gecertificeerde producten zijn er zelfs 3000 veganistisch.

De groei van het V-label past in trend naar meer vegetarisch en bewuster eten. Uit de Vegamonitor blijkt dat de vleesconsumptie onder Nederlanders is gedaald ten opzichte van vijf jaar geleden: 37 procent van de Nederlanders geeft aan nu minder vlees te eten dan vijf jaar geleden. Van diegenen die nu minder vlees eten dan vijf jaar geleden, geeft 41 procent aan dat de vleesconsumptie zelfs is gehalveerd in de afgelopen vijf jaar. Ruim de helft van de Nederlanders (54 procent) heeft het gevoel dat minder vlees eten de norm wordt in Nederland en 38 procent vindt elke dag vlees eten niet meer van deze tijd.

Bron: VegetariŽrsbond

Publicatiedatum: 3-1-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-1-2018 "Miljarden nodig voor transitie naar plantaardig voedsel"
12-1-2018 "Laten zien hoe veelzijdig Bertyn seitan is"
8-1-2018 Jackfruit: ontdekking voor de Vegan keuken
14-12-2017 Nieuw van Provamel: plantaardige variatie op yoghurt Soja-Haver
28-11-2017 Vivera hervat werkzaamheden na brand
23-11-2017 Olijfolie en extra kikkererwten vormen optelsom in Hummus+
20-10-2017 Vleesvervangers groeien als kool in BelgiŽ
16-10-2017 RizRiz-burger La vie est belle primeur op Vitasana
12-10-2017 De Vegetarische Slager mag productnamen toch blijven voeren
12-10-2017 Botanic Bites introduceert 1,5 meter lange plantaardige worst
12-10-2017 Vegetarisch seitangehakt nu bij Kroon Biologische Verswaren
6-10-2017 Duitsland: veel kansen voor vegetarische bio-aanbieders
4-10-2017 Delhaize: vegetarisch bio-assortiment met kwart uitgebreid
3-10-2017 Amio: gesigneerd door de bio-boer
21-9-2017 Your Organic Nature #1 in margherita-wijzer Questionmark
22-8-2017 Cafť Ter Marsch zet vegetarische steak tartare van seitan op de kaart
16-8-2017 Veganistisch alternatief voor vleesliefhebbers in trek
21-7-2017 Vernieuwde Bionova sandwichspreads nu verkrijgbaar
20-7-2017 La vie est belle viert 25-jarig jubileum met vegetarische rijstburger
11-7-2017 ProLaTerre Linzenburger wordt Tomaat & Linzenburger

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *