Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Nieuwe studie wijst uit
Waarom ongezond snacken zo'n aantrekkingskracht heeft

In een omgeving waar ongezond voedsel overal gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen is, zijn overgewicht en obesitas een groot probleem voor de gezondheid. Veel organisaties proberen mensen daarom te stimuleren om gezondere voedselkeuzes te maken door hen te informeren over wat gezonde voeding is. Echter, wanneer er stimuli in de omgeving aanwezig zijn die mensen hebben geleerd te associŽren met bepaalde snacks, kiezen mensen voor het bijbehorende ongezonde voedselproduct. Zelfs wanneer zij weten dat het product ongezond is. Dit blijkt uit onderzoek van psychologen Aukje Verhoeven, Poppy Watson en Sanne de Wit van de Universiteit van Amsterdam waarover zij publiceerden in het wetenschappelijk tijdschrift Appetite. 

De onderzoekers keken naar het effect van gezondheidswaarschuwingen op voedselkeuzes in de aan- en afwezigheid van voedselgerelateerde stimuli. Het gaat dan om alles wat met eten geassocieerd wordt, van een reclame die je aan een lekkere snack doet denken tot het zien of ruiken van eten waardoor je zin krijgt om ook te gaan eten.

Aangeleerde associaties

Verhoeven: "Vaak zorgen gezondheidswaarschuwingen er wel voor dat mensen de intentie hebben om voor gezondere voedselproducten te kiezen, maar uiteindelijk kiezen veel mensen toch voor ongezonde voedselproducten. Onze hypothese was dat dit onder andere komt doordat mensen leren om bepaalde cues in de omgeving te associŽren met bepaalde voedselkeuzes. Zo gaat het eten van een cheeseburger herhaaldelijk samen met het zien van een groot M-logo. Hierdoor ontstaat er een sterke associatie tussen de stimulus en de belonende ervaring van het eten van een cheeseburger. Enkel het zien van die M zorgt er vervolgens al voor dat we zin krijgen in een hamburger, en lokt zo het aangeleerde gedrag uit om naar het fastfood restaurant te rijden. Ongezonde keuzes worden dus via aangeleerde associaties relatief automatisch uitgelokt, waardoor gezondheidswaarschuwingen, die inspelen op bewuste keuzes, weinig effect hebben."

Omgevingsstimuli nagebootst

Met een specifieke computertaak, de Pavloviaanse -instrumentele transfer taak, konden de onderzoekers op een gecontroleerde manier de leerprocessen tussen bepaalde uitkomsten en omgevingsstimuli bij proefpersonen nabootsen. "Gezondheidswaarschuwingen voor gezonde voedselkeuze blijken alleen effectief in een omgeving waar geen voedselcues aanwezig zijn. Wanneer er wel stimuli aanwezig zijn die mensen hebben geleerd te associŽren met bepaalde snacks, kiezen ze voor het bijbehorende ongezonde voedselproduct, zelfs wanneer zij weten dat het product ongezond is, of helemaal geen zin hebben in dat eten. Het maakte hierbij niet uit of we proefpersonen waarschuwden voor- of nadat zij de associaties met omgevingscues leerden", aldus Verhoeven.

Gezonde voedselkeuze vergroten

Hoe zorg je ervoor dat mensen niet alleen een intentie hebben om gezondere voedselproducten te kopen, maar het ook daadwerkelijk te doen? De onderzoekers adviseren mensen, en specifiek kinderen, minder bloot te stellen aan stimuli gerelateerd aan ongezonde voeding, bijvoorbeeld door reclame voor ongezond voedsel terug te dringen. Anderzijds, suggereren de resultaten dat deze processen ook kunnen werken voor het verhogen van keuzes voor gezonde producten. Verhoeven: "Het is dus raadzaam om mensen meer in aanraking te laten komen met gezonde voedselproducten in relatie tot bepaalde omgevingscues, bijvoorbeeld door meer reclame voor gezonde producten te vertonen. De omgeving zou ook zo ingericht kunnen worden dat de gezonde keuze de gemakkelijkste is. Denk bijvoorbeeld aan kantines waarbij gezonde producten vooraan liggen of de appeltjes en gezonde tussendoortjes bij in de kassa in plaats van de chocoladerepen. Op deze manier geef je mensen een duwtje in de goede richting."


Bron: Universiteit van Amsterdam

Publicatiedatum: 3-1-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-1-2018 Recall kaneelpoeder AustraliŽ en Nieuw-Zeeland
2-1-2018 Geobsedeerd door duurzaam leven
19-12-2017 Infectieuze coryza aangetroffen bij leghennen
12-12-2017 Inspectieresultaten NVWA horeca en visverwerkers openbaar
12-12-2017 VS: suiker- en zoutreductie maken verpakt voedsel weer vetter
11-12-2017 Bio-pluimveehouders verwachten geen grote gevolgen door ophokplicht
4-12-2017 Terugroepactie biologische melkchocolade AH
13-11-2017 "Voor je gezondheid hoef je niet voor biologisch te kiezen"
9-11-2017 Recall tomatensalsa Amaizin Organic
8-11-2017 Verdeeldheid heerst in glyfosaatdiscussie
6-11-2017 Aardbei bevat gemiddeld zes keer meer pesticiden
2-11-2017 "Pesticiden mogelijk oorzaak van uitblijven zwangerschap bij IVF"
25-10-2017 Personalised Nutrition biedt kansen voor de landbouw
19-10-2017 Biologische sojayoghurt Stonyfield teruggeroepen in VS
17-10-2017 Recall van eieren Belgisch bio-leghennenbedrijf
16-10-2017 Salmonella in twee verse kaasproducten Bioland
13-10-2017 Recalls babyvoeding en ontbijtgranen
6-10-2017 "Pesticiden verhogen kans op tumoren bij ongeboren kind"
2-10-2017 Batch vervuilde biologische gojibessen aangetroffen
13-9-2017 "25 miljoen extra voor NVWA"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *