Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Allard ten Dam: "Hopen op stijgende omzetlijn in 2018"

Frisse wind binnen De Nieuwe Band

Tholen - Coöperatieve groothandel De Nieuwe Band kan terugkijken op een bewogen jaar. In de zomer van 2016 is een nieuw coöperatiebestuur aangesteld en Arie Bast kwam begin dit jaar als algemeen directeur in dienst. Allard ten Dam (mede-oprichter in 1983 en ex-directeur) vertelt in dit artikel over de positieve gevolgen van deze bestuurlijke veranderingen. Na wat moeizame jaren, mede door de toegenomen concurrentie voor het natuurvoedingskanaal, is hij optimistisch over het komende jaar.

Allard geeft allereerst aan dat De Nieuwe Band wat moeizame jaren achter de rug heeft. "In 2016 hebben we verlies geleden. Belangrijkste reden is de sterk tegenvallende omzet bij onze klanten als gevolg van het feit dat in de supermarkten nu bijzonder veel biologische DKW-producten verkrijgbaar zijn. Ook het eerste kwartaal van dit jaar draaiden we verlies. Na diverse maatregelen koersen we nu af op bijna break-even. Dit komt onder andere doordat we efficiënter zijn gaan werken en bezuinigingen doorgevoerd hebben. Ook hebben we een aantal medewerkers die weg zijn gegaan niet vervangen en investeringen voor de korte termijn uitgesteld. Onze begroting voor 2018 gaat uit van dat we weer zwarte cijfers gaan halen met een iets stijgende omzetlijn."

In zijn nieuwe functie is Allard de rechterhand van bestuur en directie en medeverantwoordelijk voor de sourcing. "Dit was een goede stap, zowel voor De Nieuwe Band als voor mij. Met De Nieuwe Band gaan we een nieuwe fase in en het was noodzakelijk dat er met behoud van onze uitgangspunten een nieuwe wind gaat waaien. Intern liepen we te vaak vast. Persoonlijk was ik er aan toe en vind het is veel leuker zo. Het geeft mij veel meer ruimte om de verdieping in te gaan en de verbinding tussen leverancier en klant te versterken. De Nieuwe Band is een heel belangrijk deel van mijn leven, daarom ben ik blij met mijn nieuwe rol." Hij geeft aan tevreden te zijn met de huidige situatie. "Het nieuwe bestuur en Arie brengen kwaliteiten, kennis en ervaring met zich mee die we nodig hebben."

Arie Bast is dus sinds begin 2017 in dienst als algemeen directeur van De Nieuwe Band. "Met zijn komst zijn vrij snel een aantal projecten opgestart waarvan we in 2018 de vruchten gaan plukken. Daarbij helpt zeker dat hij een heel netwerk aan contacten met zich mee brengt. Intern is er ook het nodige veranderd sinds zijn aanstelling. Zo werken we met kortere lijnen en zijn de verantwoordelijkheden over de diverse processen duidelijker geworden. Dat is soms ook wennen en ik zie duidelijk vooruitgang en daar ben ik heel tevreden over."

Meer eigen merk-producten

Een mooie ontwikkeling is volgens Allard dat het omzetaandeel van de producten onder het eigen merk de afgelopen tijd flink gestegen is. "Dit is de afgelopen 5 jaar van 26 naar 35 procent gegroeid. In diezelfde periode is het omzetaandeel van Demeter-producten binnen ons merk bijna verdubbeld. We hebben inmiddels 470 De Nieuwe Band-producten op een totaal assortiment van 3.500 producten. Ook dit jaar zijn er verschillende nieuwe producten bij gekomen. Trots ben ik bijvoorbeeld op onze nieuwe koffie- en kokosolielijn. Met ons eigen merk overzien we de hele keten en kunnen daardoor het beste zorgen voor een kloppend verhaal. Het lukt ons ook in deze periode dat de omzet onder druk staat om overwegend trouw te blijven aan onze partnerleveranciers en gaan voor producten van goede kwaliteit. Die hoge en betrouwbare kwaliteit heeft uiteraard een prijs. Doordat we met korte lijnen werken en onze partnerleveranciers weten dat wij ons voor hun kwaliteit inspannen, kunnen we doorgaans toch met prijzen komen waar onze klanten goed mee kunnen werken. Met de kwaliteit en het verhaal hebben we ons te onderscheiden van datgene dat in de supermarkten aan biologisch wordt aangeboden."


De nieuwe koffielijn.

Consumentenwebshop in ontwikkeling

Er zijn nog meer ontwikkelingen gaande, geeft Allard aan. Zo komt De Nieuwe Band met een consumentenwebshop, de Bio-pioniers genaamd. "Deze webshop zal ter ondersteuning van de vrije winkels dienen. Hiermee kunnen deze winkeliers een veel groter assortiment aanbieden. Hiermee kunnen we ook onze samenwerking met Stichting JDRF Nederland intensiveren. Deze stichting zet zich in voor mensen met Diabetes Type 1, de aangeboren variant. Deze samenwerking koppelen we aan de webshop waarin consumenten, en met name diegenen met diabetes, voor hun belangrijke informatie kunnen vinden. Mooi vind ik ook dat in onze productieruimte mensen met beperkingen per 1 januari aan de slag gaan. Zij werkten tot nu toe buiten ons bedrijf voor ons. Doordat ze nu binnen ons bedrijf komen, vormen we meer één geheel. Dat vind ik een mooie uitdrukking van dat we elkaar nodig hebben."

Voor meer informatie:

Allard ten Dam
De Nieuwe Band
Noorderringweg 12
9363 TC Marum
T: 0594-645300
allard@nieuweband.nl
www.nieuweband.nl