Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eco-groothandel bedient zoveel mogelijk kleine winkeliers

"Willen binnen vijf jaar uitbreiden met twee eigen winkels"

Tholen – De Eco-groothandel heeft een groot assortiment duurzame non-food producten voor retailers. Voor de winkelier en webwinkelier leveren zij producten in verschillende categorieën: supermarkt & drogisterij, home & gift, baby & kind, en energiebesparing. De bouwgroothandel is er voor de vakman, aannemer, ZZP'er en de bouwmaterialenhandel. "We zijn begonnen met een showroom en vanuit daar zijn we naar een groothandel uitgegroeid. Nog steeds hebben we drie showrooms waarin we onze producten tentoonstellen en klanten een kijkje kunnen nemen", mede-oprichter vertelt Bart de Vries.



Hetgeen ze onderscheidt van de andere groothandels op ecologisch gebied is dat hun afnemers niet in grote partijen hoeven in te kopen. Alles is per stuk verkrijgbaar en wordt ook zodanig verstuurd. Wat een opvallende groei heeft doorgemaakt is de productgroep gericht op afvalbesparing en het tegengaan van voedselverspilling. In België lopen ze daarbij voor op Nederland. "Ook de klanten zijn veranderd. Waren het voorheen voornamelijk de zogenaamde 'geitenwollensokken' mensen, nu zijn het ook de echte hippe Amsterdammers die mee willen doen en sneller koopsignalen afgeven."



Vanaf het begin is de intentie er geweest om het concept uit te breiden. Deze plannen hebben door de crisis even in de ijskast gestaan. "De ambitie nu is om binnen vijf jaar uit te breiden met twee eigen winkels en nog veel meer zelfstandige retailers te bedienen. Een toekomstdroom is om eigen productlijn te realiseren. Momenteel wordt er ook gewerkt aan een webshopplatform, waar ook kleinere merken hun producten op aan kunnen bieden. Vergelijkbaar met bol.com. We krijgen nog dagelijks aanmeldingen voor de groothandel." Bart kent het hele assortiment en vervolgt: "Een leuk artikel vind ik een douchekop die kan meten hoeveel liter water je gebruikt tijdens een douchebeurt. Met kleuren wordt dit aangegeven en via een app op je telefoon kun je dan het verbruik aflezen."

De groothandel wil haar aanbod gaan combineren met extra service. Als je bijvoorbeeld op een bus verf klikt, dan vind je een lijst met schilders in de buurt. "Transparantie is belangrijk, zo heeft de klant de mogelijkheid om ook producten weg te stemmen. Op die manier wordt het assortiment steeds beter."



De verandering die Bart graag zou willen zien is dat de biologische non-food afdeling in de supermarkten groter wordt. "Al is het niet zozeer een droom om bij de grote retailers in de schappen te kunnen liggen. Ik geloof in de kracht van diversiteit: zoveel mogelijk kleine winkeliers bedienen. Diversiteit is ook duurzamer en stabieler. Wanneer je met één grote partij aan de slag gaat en deze valt om of neemt een beslissing ten nadele van jou. Dan ben je de pineut. Dat is hetzelfde voor grote telers met maar één gewas. Zij lopen meer risico wanneer iets dreigt mis te gaan", zo eindigt Bart.

Voor meer informatie:
Bart de Vries
Eco-Groothandel
Zeebergweg 10
1051 DE Amsterdam
T: 020-6823707
www.eco-groothandel.nl