Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Greenpeace: "Bio-aanbod te laag, ook voor de koplopers"

Greenpeace heeft onderzocht hoe Nederlandse supermarktketens bijdragen aan een landbouwvorm die vogels, vlinders en insecten helpt te overleven. Daarvoor heeft de milieuorganisatie supermarkten gevraagd naar de toekomstplannen ten aanzien van de invulling van hun AGF-schap. In totaal werden 257 winkels van Dirk van den Broek, Plus, Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en Coop bezocht. Dirk heeft het grootste aandeel biologische producten en Albert Heijn heeft de meeste keuze in biologische producten. Greenpeace' conclusie: voor Nederlandse supermarkten is er nog veel werk aan de winkel.

"Alarmerende sterfte" 

Wetenschappers trekken al jaren aan de bel over de alarmerende sterfte onder bijen en andere nuttige insecten. In feite staat in heel Europa de biodiversiteit op het platteland zwaar onder druk. Wereldwijd wordt 40 procent van de bestuivende insecten (kevers, bijen, hommels, vlinders) met uitsterven bedreigd, maakte het VN-panel IPBES vorig jaar bekend (IPBES, 2016). Insecten en vogels bestuiven onze gewassen, zodat ze vrucht kunnen dragen: nodig voor de wereldwijde voedselvoorziening. 

Agro-ecologie broodnodig

Greenpeace maakt zich sterk voor een landbouwsysteem dat plaats biedt aan én slim samenwerkt met de natuur: agro-ecologie. Biologische landbouw is volgens de organisatie een kraamkamer en boegbeeld voor deze vorm van voedselproductie.

Ranglijst

Uit de ranglijst van supermarkten blijken de stappen die Jumbo en Albert Heijn vorig jaar kenbaar maakten; een toename van de verkoop van biologische groenten en fruit en het ophogen van de eisen voor de rest van het groentenschap. Greenpeace is van mening dat andere supermarkten moeten volgen. "Milieukeur wordt de nieuwe standaard", verwoordde Plus bijvoorbeeld. Ook Aldi zette kort geleden deze stap.

Verschillende invulling

De retailers verschillen wel in de concretisering, de transparantie over de doelen die zij stellen en wanneer ze deze ambities waar denken te maken. Ook zijn er duidelijke verschillen in de ondersteuning van telers. Sommige supermarkten leggen de eisen neer bij de leveranciers, anderen zorgen voor uitwisseling van kennis, ervaring en de begeleiding van boeren door onafhankelijke experts.


Bron: Greenpeace

Publicatiedatum: 4-12-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Alnatura: Komt de bezorgservice eraan?
19-2-2018 Duitse drogisterijketen dm en Demeter beginnen BD-offensief
14-2-2018 Lidl Duitsland komt met nieuw dierenwelzijnsetiket voor bio-vlees
13-2-2018 Zes bio-trends in het VK
12-2-2018 Amazon start thuisbezorgservice Whole Foods
7-2-2018 Nieuw: diabetes-menu op bestelling
7-2-2018 Ekoplaza stapt in de Statiegeldalliantie
6-2-2018 Bio-assortiment Aldi Süd groeit dit jaar met 30%
5-2-2018 Alnatura opent tweede filiaal in Düsseldorf
5-2-2018 Aldi Duitsland biedt meer bio-producten
5-2-2018 Eet jezelf fit met de Vitality Box
5-2-2018 Steeds meer ruimte voor bio-producten in VAE
5-2-2018 Canadese bio-sector goed voor €4,3 miljard
2-2-2018 Brabantse boeren op kalender
2-2-2018 Organic Week bij Britse Lidl: 28 bio-aanbiedingen
1-2-2018 Lidl opent om de twee weken winkel in België
31-1-2018 "AGF-pakket biedt meer body in de supermarkt"
30-1-2018 Carrefour gaat voor bio-omzet van 5 miljard euro in 2022
29-1-2018 "Rico Verhoeven lijkt gouden zet voor Zonnatura"
29-1-2018 Italië: afzet biologische voeding in retail +16%

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *