Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Greenpeace: "Bio-aanbod te laag, ook voor de koplopers"

Greenpeace heeft onderzocht hoe Nederlandse supermarktketens bijdragen aan een landbouwvorm die vogels, vlinders en insecten helpt te overleven. Daarvoor heeft de milieuorganisatie supermarkten gevraagd naar de toekomstplannen ten aanzien van de invulling van hun AGF-schap. In totaal werden 257 winkels van Dirk van den Broek, Plus, Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en Coop bezocht. Dirk heeft het grootste aandeel biologische producten en Albert Heijn heeft de meeste keuze in biologische producten. Greenpeace' conclusie: voor Nederlandse supermarkten is er nog veel werk aan de winkel.

"Alarmerende sterfte" 

Wetenschappers trekken al jaren aan de bel over de alarmerende sterfte onder bijen en andere nuttige insecten. In feite staat in heel Europa de biodiversiteit op het platteland zwaar onder druk. Wereldwijd wordt 40 procent van de bestuivende insecten (kevers, bijen, hommels, vlinders) met uitsterven bedreigd, maakte het VN-panel IPBES vorig jaar bekend (IPBES, 2016). Insecten en vogels bestuiven onze gewassen, zodat ze vrucht kunnen dragen: nodig voor de wereldwijde voedselvoorziening. 

Agro-ecologie broodnodig

Greenpeace maakt zich sterk voor een landbouwsysteem dat plaats biedt aan én slim samenwerkt met de natuur: agro-ecologie. Biologische landbouw is volgens de organisatie een kraamkamer en boegbeeld voor deze vorm van voedselproductie.

Ranglijst

Uit de ranglijst van supermarkten blijken de stappen die Jumbo en Albert Heijn vorig jaar kenbaar maakten; een toename van de verkoop van biologische groenten en fruit en het ophogen van de eisen voor de rest van het groentenschap. Greenpeace is van mening dat andere supermarkten moeten volgen. "Milieukeur wordt de nieuwe standaard", verwoordde Plus bijvoorbeeld. Ook Aldi zette kort geleden deze stap.

Verschillende invulling

De retailers verschillen wel in de concretisering, de transparantie over de doelen die zij stellen en wanneer ze deze ambities waar denken te maken. Ook zijn er duidelijke verschillen in de ondersteuning van telers. Sommige supermarkten leggen de eisen neer bij de leveranciers, anderen zorgen voor uitwisseling van kennis, ervaring en de begeleiding van boeren door onafhankelijke experts.


Bron: Greenpeace
Publicatiedatum: