Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Greenpeace: "Bio-aanbod te laag, ook voor de koplopers"

Greenpeace heeft onderzocht hoe Nederlandse supermarktketens bijdragen aan een landbouwvorm die vogels, vlinders en insecten helpt te overleven. Daarvoor heeft de milieuorganisatie supermarkten gevraagd naar de toekomstplannen ten aanzien van de invulling van hun AGF-schap. In totaal werden 257 winkels van Dirk van den Broek, Plus, Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en Coop bezocht. Dirk heeft het grootste aandeel biologische producten en Albert Heijn heeft de meeste keuze in biologische producten. Greenpeace' conclusie: voor Nederlandse supermarkten is er nog veel werk aan de winkel.

"Alarmerende sterfte" 

Wetenschappers trekken al jaren aan de bel over de alarmerende sterfte onder bijen en andere nuttige insecten. In feite staat in heel Europa de biodiversiteit op het platteland zwaar onder druk. Wereldwijd wordt 40 procent van de bestuivende insecten (kevers, bijen, hommels, vlinders) met uitsterven bedreigd, maakte het VN-panel IPBES vorig jaar bekend (IPBES, 2016). Insecten en vogels bestuiven onze gewassen, zodat ze vrucht kunnen dragen: nodig voor de wereldwijde voedselvoorziening. 

Agro-ecologie broodnodig

Greenpeace maakt zich sterk voor een landbouwsysteem dat plaats biedt aan én slim samenwerkt met de natuur: agro-ecologie. Biologische landbouw is volgens de organisatie een kraamkamer en boegbeeld voor deze vorm van voedselproductie.

Ranglijst

Uit de ranglijst van supermarkten blijken de stappen die Jumbo en Albert Heijn vorig jaar kenbaar maakten; een toename van de verkoop van biologische groenten en fruit en het ophogen van de eisen voor de rest van het groentenschap. Greenpeace is van mening dat andere supermarkten moeten volgen. "Milieukeur wordt de nieuwe standaard", verwoordde Plus bijvoorbeeld. Ook Aldi zette kort geleden deze stap.

Verschillende invulling

De retailers verschillen wel in de concretisering, de transparantie over de doelen die zij stellen en wanneer ze deze ambities waar denken te maken. Ook zijn er duidelijke verschillen in de ondersteuning van telers. Sommige supermarkten leggen de eisen neer bij de leveranciers, anderen zorgen voor uitwisseling van kennis, ervaring en de begeleiding van boeren door onafhankelijke experts.


Bron: Greenpeace

Publicatiedatum: 4-12-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

11-12-2017 Lidl Denemarken wil 50% meer bio-omzet in 2018
7-12-2017 Ekoplaza Nijkerk gaat sluiten
7-12-2017 Nieuw biologisch supermarktconcept 'Bio Family' in Polen
4-12-2017 Winnaar najaarsactie Bio+ bekend
4-12-2017 Bio Pieten-toer door Nederland
30-11-2017 Spaar voor een Kerstdiner v/d Natuur bij Natuurwinkel
29-11-2017 Hoe Amazon en Whole Foods elkaar versterken
24-11-2017 Willem&Drees kerstbox dit jaar volledig vegetarisch
23-11-2017 Holland & Barrett neemt Zweedse keten Hälsa för alla over
22-11-2017 Natuurgroothandel legt gezondheid onder vergrootglas
21-11-2017 "Veranderd shopgedrag vraagt om een andere winkelbenadering"
21-11-2017 Bestellijst samenstellen met je mobieltje
20-11-2017 Fotoreportage: lokaal, Max Havelaar en bio in Zwitserse supermarkt
20-11-2017 Quirijn Bolle: "Groei ondergeschikt aan goede impact"
20-11-2017 "Betere samenwerking tussen bio-ketens vanwege concurrentie supermarkten"
17-11-2017 Idea opent eerste drie biologische winkels in Servië
14-11-2017 Fotoreportage: Proeverij v/d Natuur 'op het juiste spoor'
13-11-2017 Origin’O brengt beleving in vernieuwde winkel in Brugge
9-11-2017 "Als alle 150 aangesloten bio-winkels hetzelfde realiseren, dan zijn we er"
9-11-2017 Bioshop Zonder Meer geopend in Gorinchem

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *