Mededelingen

Vacatures

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Babyvoedingsmiddelenindustrie ook op de biologische toer

Het geboortecijfer in Nederland is al een aantal jaren aan het dalen. In 2016 werden er 7% minder baby’s geboren dan in 2010. Dit lagere geboortecijfer zorgt ervoor dat de afzetmarkt in Nederland voor de babyvoedingsmiddelenindustrie is gekrompen. En dat is terug te zien in de marktwaarde; in 2016 daalde die voor het tweede jaar op rij. Maar dat is niet alles. Ouders letten bewuster op wat ze hun kinderen geven, dus letten ze op de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen, geven ze liever water te drinken en letten ze erop dat hun kinderen voldoende vitamines binnenkrijgen. De biologische markt voor babyvoedingsmiddelen daarentegen vertoont een stijgende lijn.



In Nederland schommelt de marktwaarde van de babyvoedingsmiddelenindustrie tussen de 200 en 300 miljoen euro per jaar (GlobalData). Het gaat hierbij om alle voedingsproducten die gemaakt zijn voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Denk aan fruithapjes, maaltijden en sappen, maar de grootste categorie is babymelk.


Ook voor de jongsten superfoods en biologisch

In de totale foodmarkt in Nederland vindt een verschuiving richting biologische voeding plaats. De duurzaamheidsmonitor laat zien dat de bestedingen in het biologische segment (totale voeding in Nederland) in 2016 met 26% zijn toegenomen ten opzichte van 2015. Hier springt de babyvoedingsmiddelenindustrie op in. Daarnaast vinden consumenten in Nederland, maar ook in andere delen van West-Europa, het steeds belangrijker dat vlees een keurmerk heeft. Tenslotte zijn ook zogenoemde superfoods, die steeds meer in trek zijn ook als ingrediënten, terug te zien in babyvoeding. Voor de allerkleinsten zijn er nu dan ook maaltijden met kokos en quinoa.


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2018