Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-landschap verwelkomt nieuwe e-tailer

Natuurgroothandel legt gezondheid onder vergrootglas

Tholen – De website Natuurgroothandel.com is pas vier maanden live, maar de ambities van ondernemers Ronald van den Burg en Bert Schöttelndreier liegen er niet om. Hun online retailconcept is gefundeerd op twee belangrijke pijlers: alle producten zijn E-nummervrij en vrij van toegevoegde suikers. Producten met van nature aanwezige (fruit)suikers zijn daarvan uitgezonderd. "Het is tekenend dat de gemiddelde consument vandaag de dag gezondheid hoger inschaalt dan financieel gewin. Daar liggen dus nog gigantisch veel kansen", zegt Ronald. "We willen deze productgroepen beschikbaar maken voor iedereen in Nederland en daarbuiten."

Opvallend is dan ook het visitekaartje van het bedrijf. Deze fungeert namelijk óók als vergrootglas. "Houdt de gebruiker deze langs een willekeurige productomschrijving, dan kan hij of zij niet meer om de receptuur heen en is het aan diegene zelf om daarover te oordelen of ze daarmee instemmen", vervolgt Ronald. Zélf houdt Natuurgroothandel nauwlettend in de gaten of de door hun gevoerde producten daadwerkelijk vrij zijn van E-nummers en toegevoegde suikers. 


Jongensdroom

Voordat de heren hun jongensdroom naleefden, waren beiden al jarenlang in de horecagroothandel actief. Bert bij Sligro en later als AGF-inkoper bij Makro, Ronald bij Hanos en Makro, waar hij als eindverantwoordelijk optrad voor de vers- en diepvriesafdeling. Het was Makro waar hun paden elkaar voor het eerst kruisten. Toen Ronald begin 2015 bij Makro vertrok, raakten zijn ideeën voor wat betreft het zelfstandig ondernemerschap, waar hij toen al zo'n jaar of vijf mee rondliep, even op een zijspoor, tot hij Bert begin dit jaar op de Horecava tegen het lijf liep en hem op de hoogte stelde van zijn plannen. Bert reageerde meteen enthousiast en zo werd al gauw een nieuwe samenwerking beklonken. Productontwikkeling was hen beiden niet onbekend. Bij de Makro werd bijvoorbeeld al zoveel mogelijk zonder additieven gewerkt.

Na het nodige marktonderzoek gingen ze steeds frequenter samen zitten en waren ze in hun enthousiasme niet meer te temperen. Al vlot konden ze een beroep doen op een vrijstaand kantoorpand en loods bij GOES in De Meern, met beschikking over versopslag. Ronald: "Alles is toen in een stroomversnelling geraakt. Inmiddels zitten we met zijn vijven op kantoor." Het bedrijf kiest er overigens nadrukkelijk voor om 45+'ers aan te nemen, uit de overtuiging dat deze doelgroep over het algemeen minder kansen krijgt op de arbeidsmarkt. 



Meer wederverkoper dan groothandel

De naam van het bedrijf wekt de indruk dat men met een groothandel van doen heeft, toch is enige nuance wel gepast. Natuurgroothandel.com richt zich hoofdzakelijk op particulieren. "We hanteren deze benaming enerzijds omdat we qua productaanbod dicht bij de natuurvoedingsmiddelenmarkt staan en anderzijds omdat onze klanten extra korting ontvangen bij het bestellen in omverpakkingen", vervolgt de mede-oprichter. Daarmee bekleedt de e-tailer meer een rol als wederverkoper dan van groothandel in de traditionele zin des woords. 

B2B-oplossingen begin 2018

Toch schuwt het bedrijf de samenwerking met bedrijven of instellingen niet en zal het zich in de nabije toekomst dan ook gaan richten op B2B-oplossingen. "Dan kun je denken aan soepconcept waarin we ons expliciet richten op kantines en grootverbruikers. Daarmee willen we inspelen op het feit dat ook binnen díe kringen koffie zijn langste tijd wel heeft gehad en soep dat hiaat mooi weet op te vullen." Hoewel dit gedeelte nog in de kinderschoenen staat, verwacht Ronald deze service in het eerste of tweede kwartaal van 2018 verder uit te rollen. 

Gros is biologisch

Eind november staat de teller van het productaanbod op 180 artikelen. "In eerste instantie zijn we begonnen met droge kruidenierswaren en een deel non-food." In de loop van 2018 rolt Natuurgroothandel ook een vers- en diepvriesaanbod uit. Het biologische keurmerk an sich is geen speerpunt, hoewel het gros van het huidige aanbod wel biologisch-gecertificeerd is. "Biologisch is niet zaligmakend – er zijn talloze producten die geen keurmerk hebben maar wel voldoen aan tal van andere belangrijke criteria", verduidelijkt Ronald.

Op de website kunnen klanten zoeken op productkenmerken en verschillende keurmerken. Daarmee zien zij in één oogopslag welke producten aan hun eisen voldoen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld vooraf een selectie maken op basis van dieet (allergenen, paleo), keurmerk en/of levensstijl (biologisch, veganistisch) en merk. 

Voor meer informatie:
Ronald van den Burg
Natuurgroothandel 
T: 085-8889244
M: 06-82971569 
Publicatiedatum: