Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ekoplaza in Delft compleet vernieuwd

"Veranderd shopgedrag vraagt om een andere winkelbenadering"

Tholen – De Ekoplaza in Delft is verbouwd. Het interieur oogt transparanter en de winkel is voorzien van nieuwe elementen. Zo is het lunchcafé aan de voorzijde van het pand compleet nieuw. "Het shopgedrag in de binnenstad is aan verandering onderhevig. Dat vraagt om een andere winkelbenadering", verklaart ondernemer Rina van der Stok.
 

Linksboven een impressie van het lunchcafé.

De overgang heeft een aantal weken in beslag genomen en is gefaseerd uitgerold. De vestiging is uiteindelijk slechts twee dagen dicht geweest. "Dat werkte goed. Hoewel het hier en daar op de winkelvloer best wel rommelig was, gaf dat juist aanleiding om leuke gesprekken aan te knopen met klanten die de producten als gevolg van de verbouwing even niet wisten te vinden", blikt Rina terug.

 
 

Koopmoment spontaner

Rina merkt dat het shopgedrag van consument in de Delftse binnenstad momenteel erg verandert. "Er zijn maar weinigen die voor een hele week hun boodschappen komen doen. Koopmomenten zijn vaak spontaner, heel erg gericht op het moment zelf. Naast de klanten die komen voor de biologische boodschappen, zijn klanten vaker passanten met een gezonde trek in iets gezonds en lekkers, die dan meteen even een boodschap - zoals hun dagelijkse brood - komen halen."



Routing veranderd

Vanwege het veranderde koopgedrag is de consument niet gebaat bij een gedwongen rondje of looproute, vindt Rina. Mede daarom geeft de Ekoplaza-vestiging meteen bij binnenkomst al een mooie doorkijk op de rest van de winkel. De meeneemverpakkingen en kant-en-klaarmaaltijden liggen binnen handbereik, zodat klanten die daar specifiek naar op zoek zijn niet de hele winkel door hoeven te lopen. De rest van het assortiment is overzichtelijk gegroepeerd, verspreid over het winkeloppervlak. Naast de verse maaltijden van Ekoplaza beschikt de vestiging in Delft ook over zelf bereide, verse maaltijden. "Zo minimaliseren we derving van producten die tegen de datum lopen en verwaarden we reststromen die anders verloren zouden gaan. Ook kunnen we zo specifieke groepen beter bedienen, zoals mensen die op zoek zijn naar vegan artikelen of natuurlijke cosmetica zonder allerlei overbodige toevoegingen."


De cosmetica-afdeling.
 

Verrassen en verleiden

"Met de nieuwe inrichting hoop ik dat mijn klanten voortdurend verrast worden door wat zij zien, ruiken, horen en proeven en dat ik ze weet te 'verleiden' om de rest van de winkel en het mooie biologische assortiment te ontdekken, maar ze daar tegelijkertijd volledig vrij in te laten", vervolgt Rina. De klant anno nu houdt immers zelf graag de regie. Volgens die gedachte kunnen klanten met het zelftapsysteem zelf beslissen hoeveel noten, zuidvruchten, muesli of andere bulkgoederen ze afnemen. Verder hechten klanten volgens Rina veel waarde aan regionale producten. Zo zijn zowel het vlees als het brood afkomstig van Hoeve Biesland uit Delfgauw en komt de kaas van biologische kaasboerderij Vierhuizen uit Zoeterwoude.
 

Het zelftapsysteem.

'Geen BTW op Bio'-actie

Ook Ekoplaza Delft heeft meegedaan met de 'Geen BTW op Bio'-actie. Het initiatief kreeg veel bijval. "De handtekeningenactie was echt een succes. Voor veel klanten was het echter niet duidelijk wanneer de kortingsactie precies plaatsvond – daar legde de actie te weinig nadruk op. Toch ben ik vooral positief over de manier waarop het bijdroeg aan het bewustzijn onder consumenten. Het bood ons de gelegenheid met klanten in gesprek te gaan over onderwerpen als hoe prijzen tot stand komen, en wat voor gevolgen overheidsbesluiten kunnen hebben."



Tot het eind van het jaar heeft Ekoplaza Delft een kennismakingsactie, waarbij klanten bij besteding van 20 euro een product gratis krijgen, zoals appelen, thee, pasta, of een broodje.

Voor meer informatie:

Rina van der Stok
Ekoplaza Delft
Vrouwjuttenland 33
2611 LB Delft
T: 015-2140777
Rinavanderstok@ekoplazadelft.nl
www.ekoplaza.nl