Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Voorbeschouwing Nordic Organic Food Fair
“De rek in Scandinavië is er voorlopig nog niet uit”

Tholen – Vanaf morgen staat het Zweedse Malmö voor twee dagen in het teken van biologische en natuurlijke voeding. Met ruim 400 exposanten en naar verwachting rond de 5.000 bezoekers, presenteert het evenement zich als dé netwerkplek voor professionele inkopers en verkopers. Ook Biojournaal is van de partij en sprak in aanloop naar de beurs alvast een aantal Nederlandse standhouders. Hoe zien zij de beurs tegemoet? 



"De lat ligt hoog"

David Klingen is met Ghee Easy voor de tweede keer op de beursvloer te vinden. "Tijdens de voorgaande editie waren winkeliers onverminderd enthousiast over onze producten, maar waren we zelf nog naarstig op zoek naar een groothandel. Inmiddels werken we samen met Biofood, de grootste distributeur van Zweden. Nu kunnen we aan alle belangstellenden actief uitdragen dat zij daar hun producten nu kunnen bestellen."

Waar het binnen het Scandinavisch grondgebied vooral Denemarken en Zweden zijn die de meest indrukwekkende groeicijfers laten zien, is het vooral Finland waar Ghee Easy hoog van op geeft. "De producten onder eigen label en via private label lopen daar beiden als een speer", zegt David nog altijd verwonderd daarover. Waarom juist daar? "Een combinatie van geluk, design-technische keuzes en de Finse voorliefde voor dierlijk vet." Denemarken blijkt binnen deze productgroep een lastigere markt. "De lat ligt erg hoog, zeker gezien de aanvullende eisen die de Deense markt stelt met hun Ø-keurmerk (Okologisk). Er is daar sprake van een nadrukkelijke voorkeur voor zuivel van Deense oorsprong."

Handelsmissie werpt vruchten af

Herman Issinger, een van de Farm Brothers, is onderweg naar Zweden als we hem benaderen. Hij heeft hoge verwachtingen van de beurs en kan zich opmaken voor diverse vervolgafspraken met contacten die hij opdeed tijdens een eerdere handelsmissie in Scandinavië, waar ook Biojournaal bij aanwezig was. 

"Er ligt nog onmetelijk veel potentie in Denemarken en Zweden. Hoewel de groeicijfers niet in de buurt komen van landen als Frankrijk (circa +20%), is het aandeel biologisch vanaf de start al erg groot (circa 10% van het totale voedingsaanbod). In die regio is het niet uitzonderlijk dat de biosector op jaarbasis een procentpunt marktaandeel van de conventionele levensmiddelenmarkt afsnoept. Dat zijn gigantische aantallen", schetst de jonge ondernemer. 

"Sourcing op orde hebben belangrijker"

Thomas van Hasselt was vorig jaar van de partij namens handelsbedrijf Tradin Organic. Deze keer komt die eer toe aan zijn collega's Rob van Zanten en Jona Hamming. "De Scandinavische markt groeit hard in bio. Ook de bakkerijsector begint op te krabbelen. Nu een aantal gangbare retailers fors in bio investeren, merk je dat ook déze sector eindelijk overstag gaat."
Het adagium klant is koning is volgens Thomas aan herziening toe. "Nu is de boer aan zet en is het vele malen belangrijker dat je de sourcing goed op orde hebt. Je denkt niet in termen van 'wat de teler moet aanplanten' maar eerder 'wat er beschikbaar is, wat er van het veld afkomt' en hoe je daar beslag op kunt leggen."

De focus van Tradin Organic komt deze beurs vooral te liggen op het brede portfolio producten dat het bedrijf voert, valt zijn collega Joost Hamelink hem bij. "Zo is er volop aandacht voor onze cacaoproductielijn, die deze maand is uitgebreid met een tweede lijn. Daardoor stijgt de capaciteit flink en kunnen we verschillende roastingtechnieken toepassen."

Voor meer informatie: 

Publicatiedatum: 14-11-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-1-2018 Fotoreportage exposanten Bio-beurs 2018
22-1-2018 "Bezoek Koningin Máxima erkenning voor jarenlange arbeid"
22-1-2018 Verslag Máxima op Bio-beurs in Blauw Bloed
22-1-2018 'Het Deense voorbeeld' op BIOFACH 2018
19-1-2018 Fotoreportage 'Koninklijke' Bio-beurs 2018
17-1-2018 Beursplattegrond van exposanten Bio-beurs
17-1-2018 Avondklas over de giraf en de jakhals in onze communicatie
17-1-2018 "Zo'n mix van branchevertegenwoordigers op congresniveau tamelijk uniek"
16-1-2018 Maurits Groen opent tweede dag Bio-beurs
16-1-2018 Op de Bio-beurs: workshop over EKO-leer
16-1-2018 Inschrijving Gaia Green Awards 2018 geopend
15-1-2018 "Hoe helpt techniek de ecologie verder?"
15-1-2018 Eerste editie Pureness en BioMechaTech op Bio-beurs 2018
15-1-2018 Première film koolstofboeren op de Bio-beurs
12-1-2018 Fotoreportage: bio groeiende op Horecava 2018
12-1-2018 Consumenten verleiden tot een natuurvoedingslifestyle
11-1-2018 18 december: workshop over voedseltransitie
11-1-2018 Vernieuwingen bij TerraSana worden zichtbaar op Bio-beurs
9-1-2018 10-punten Expertplan geeft visie op duurzamer Nederland
9-1-2018 "Geur krachtige marketingtool voor winkeliers"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *