Mededelingen

Vacatures

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Voorbeschouwing Nordic Organic Food Fair

“De rek in Scandinavië is er voorlopig nog niet uit”

Tholen – Vanaf morgen staat het Zweedse Malmö voor twee dagen in het teken van biologische en natuurlijke voeding. Met ruim 400 exposanten en naar verwachting rond de 5.000 bezoekers, presenteert het evenement zich als dé netwerkplek voor professionele inkopers en verkopers. Ook Biojournaal is van de partij en sprak in aanloop naar de beurs alvast een aantal Nederlandse standhouders. Hoe zien zij de beurs tegemoet? 



"De lat ligt hoog"

David Klingen is met Ghee Easy voor de tweede keer op de beursvloer te vinden. "Tijdens de voorgaande editie waren winkeliers onverminderd enthousiast over onze producten, maar waren we zelf nog naarstig op zoek naar een groothandel. Inmiddels werken we samen met Biofood, de grootste distributeur van Zweden. Nu kunnen we aan alle belangstellenden actief uitdragen dat zij daar hun producten nu kunnen bestellen."

Waar het binnen het Scandinavisch grondgebied vooral Denemarken en Zweden zijn die de meest indrukwekkende groeicijfers laten zien, is het vooral Finland waar Ghee Easy hoog van op geeft. "De producten onder eigen label en via private label lopen daar beiden als een speer", zegt David nog altijd verwonderd daarover. Waarom juist daar? "Een combinatie van geluk, design-technische keuzes en de Finse voorliefde voor dierlijk vet." Denemarken blijkt binnen deze productgroep een lastigere markt. "De lat ligt erg hoog, zeker gezien de aanvullende eisen die de Deense markt stelt met hun Ø-keurmerk (Okologisk). Er is daar sprake van een nadrukkelijke voorkeur voor zuivel van Deense oorsprong."

Handelsmissie werpt vruchten af

Herman Issinger, een van de Farm Brothers, is onderweg naar Zweden als we hem benaderen. Hij heeft hoge verwachtingen van de beurs en kan zich opmaken voor diverse vervolgafspraken met contacten die hij opdeed tijdens een eerdere handelsmissie in Scandinavië, waar ook Biojournaal bij aanwezig was. 

"Er ligt nog onmetelijk veel potentie in Denemarken en Zweden. Hoewel de groeicijfers niet in de buurt komen van landen als Frankrijk (circa +20%), is het aandeel biologisch vanaf de start al erg groot (circa 10% van het totale voedingsaanbod). In die regio is het niet uitzonderlijk dat de biosector op jaarbasis een procentpunt marktaandeel van de conventionele levensmiddelenmarkt afsnoept. Dat zijn gigantische aantallen", schetst de jonge ondernemer. 

"Sourcing op orde hebben belangrijker"

Thomas van Hasselt was vorig jaar van de partij namens handelsbedrijf Tradin Organic. Deze keer komt die eer toe aan zijn collega's Rob van Zanten en Jona Hamming. "De Scandinavische markt groeit hard in bio. Ook de bakkerijsector begint op te krabbelen. Nu een aantal gangbare retailers fors in bio investeren, merk je dat ook déze sector eindelijk overstag gaat."
Het adagium klant is koning is volgens Thomas aan herziening toe. "Nu is de boer aan zet en is het vele malen belangrijker dat je de sourcing goed op orde hebt. Je denkt niet in termen van 'wat de teler moet aanplanten' maar eerder 'wat er beschikbaar is, wat er van het veld afkomt' en hoe je daar beslag op kunt leggen."

De focus van Tradin Organic komt deze beurs vooral te liggen op het brede portfolio producten dat het bedrijf voert, valt zijn collega Joost Hamelink hem bij. "Zo is er volop aandacht voor onze cacaoproductielijn, die deze maand is uitgebreid met een tweede lijn. Daardoor stijgt de capaciteit flink en kunnen we verschillende roastingtechnieken toepassen."

Voor meer informatie: 

Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2018