Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Hoe de Hollandse stroopwafel de wereld wil gaan veroveren

Tholen – Het is rond en het komt uit Los Angeles? De stroopwafels van Sweet Amsterdam! Vorige maand waren de zoete lekkernijen al te bewonderen op de Anuga in Keulen, over een paar dagen staat de start-up ook op de Nordic Organic Food Fair in het Zweedse Malmö. Sweet Amsterdam is het verhaal van een jonge expat die als foodtruckondernemer de weg naar de groothandel vond. "Uiteindelijk is de stroopwafel een product dat zichzelf verkoopt", weet mede-oprichter Waseh Noerzay. "Qua aanvragen is het alle hens aan dek!"


De stroopwafels van Sweet Amsterdam worden als single packs aangeboden en zijn daarom geschikt voor de 'to go'-markt. "Er is al veel vraag uit Scandinavië, Zwitserland en Los Angeles", vertelt Waseh Noerzay (meest links op de foto).

Bitterbal legt het af

Het avontuur vangt aan als Wasehs zwager Farhad Faqiri enkele jaren geleden naar Los Angeles emigreert en daar geïntrigeerd raakt door de organic movement. Te midden van deze grassroots-beweging schaft hij binnen afzienbare tijd een foodtruck aan, waarmee hij typisch Hollandse zelfgemaakte lekkernijen als stroopwafels, poffertjes en bitterballen op de kaart zet. Als blijkt dat de stroopwafels dermate in trek zijn dat hij het tempo niet meer kan bijhouden, besluit de ondernemer – na contact te hebben gelegd met een biologische stroopwafelbakker in Nederland – om over te schakelen op de import. 

Intussen voegt ook Farhads broer zich bij het bedrijf en laat de komst van Waseh, Farhads zwager, niet lang meer op zich wachten. Het bedrijf verandert van koers en verlegt de aandacht van Los Angeles naar het Europese vasteland. "Je komt niet zomaar in aanmerking voor het USDA Approved-label. Die wetenschap sterkte onze overtuiging dat we daardoor makkelijker nieuwe markten zouden kunnen aanboren", blikt Waseh terug.  

"Stroopwafel verkoopt zichzelf"

Waarom Sweet Amsterdam uiteindelijk geen bitterbalspecialist werd, maar voor de stroopwafel koos? "Die conclusie trokken we na onze uitgebreide customer feedback. Bijna iedereen ter wereld vindt de stroopwafel lekker. Het product verkoopt zichzelf eigenlijk. Bovendien konden we ons nadrukkelijk differentiëren met een product dat tegelijkertijd zo herkenbaar Nederlands is. Zowel op het vlak van receptuur als productpresentatie", verduidelijkt Waseh. De stroopwafels die in de varianten naturel en dark chocolate verschijnen zijn biologisch, gluten- en lactosevrij. Door het gebruik van eipoeder zijn de producten overigens niet vegan. Naast de stroopwafels behoren ook chocolate chip cookies en speculaas tot het assortiment. 

Single pack-verpakkingen

In Scandinavië en opvallend genoeg ook in het Midden-Oosten weet men wel raad met de single pack-verpakkingen van Sweet Amsterdam. "Van de stormachtige ontwikkeling die de biosector in Denemarken en Zweden doormaakt verwacht je het, maar in Qatar niet zo snel. Daar is de markt meer geïnteresseerd in de algehele productuitstraling. Het feit dat ze met deze stroopwafels een typisch Europese delicatesse binnenhalen is daar belangrijker dan dat het om een biologisch product gaat." Het bedrijf richt zich met deze verpakkingen op verkooppunten als tankstations, 'to go'-winkels, cafés, sportscholen en verkoopautomaten.

Voor meer informatie:

Publicatiedatum: 10-11-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-1-2018 Lovechock presenteert 'Love Warrior'-campagne
19-1-2018 Vet verbranden met muesli eten
16-1-2018 De Smaakspecialist: behind the scenes
15-1-2018 Rijstvellen voor Vietnamese summer rolls
12-1-2018 "Luxe truffelolie traktatie voor connaisseurs"
12-1-2018 Drie nieuwe smaken voor krachtkoek Biobite
12-1-2018 Bananenkoekjes zonder toegevoegde suiker
11-1-2018 Vikingen inspireren North Sea Salt Works
11-1-2018 Meesters van De Halm presenteert drie nieuwe producten
10-1-2018 Nieuw van TerraSana: Moerbei-crumble
8-1-2018 Bio-beurs: Maak kennis met Delicious & Sons
8-1-2018 Vier nieuwe producten en een kleurige 'look'
4-1-2018 "Glutenvrij nu echt een gevestigde productgroep"
22-12-2017 Superfood-chocolade met een persoonlijk tintje
22-12-2017 Akkerbouwbedrijf Donker Bio verdubbelt verwerkingscapaciteit
22-12-2017 Nieuw: LunaeTerra Italiaanse Extra Vierge olijfolie
18-12-2017 Natudis en Het Blauwe Huis starten samenwerking
15-12-2017 "CBD-producten inmiddels uit de taboesfeer"
13-12-2017 Tweede verkooppunt Eko Twente geopend in Delden
12-12-2017 Kroegliefde aan de basis van biologische olijfolie

 

Reacties:


Super leuk geschreven!
Parwana, Amersfoort - 10-11-2017 20:09:15


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *