Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Hoe de Hollandse stroopwafel de wereld wil gaan veroveren

Tholen – Het is rond en het komt uit Los Angeles? De stroopwafels van Sweet Amsterdam! Vorige maand waren de zoete lekkernijen al te bewonderen op de Anuga in Keulen, over een paar dagen staat de start-up ook op de Nordic Organic Food Fair in het Zweedse Malmö. Sweet Amsterdam is het verhaal van een jonge expat die als foodtruckondernemer de weg naar de groothandel vond. "Uiteindelijk is de stroopwafel een product dat zichzelf verkoopt", weet mede-oprichter Waseh Noerzay. "Qua aanvragen is het alle hens aan dek!"


De stroopwafels van Sweet Amsterdam worden als single packs aangeboden en zijn daarom geschikt voor de 'to go'-markt. "Er is al veel vraag uit Scandinavië, Zwitserland en Los Angeles", vertelt Waseh Noerzay (meest links op de foto).

Bitterbal legt het af

Het avontuur vangt aan als Wasehs zwager Farhad Faqiri enkele jaren geleden naar Los Angeles emigreert en daar geďntrigeerd raakt door de organic movement. Te midden van deze grassroots-beweging schaft hij binnen afzienbare tijd een foodtruck aan, waarmee hij typisch Hollandse zelfgemaakte lekkernijen als stroopwafels, poffertjes en bitterballen op de kaart zet. Als blijkt dat de stroopwafels dermate in trek zijn dat hij het tempo niet meer kan bijhouden, besluit de ondernemer – na contact te hebben gelegd met een biologische stroopwafelbakker in Nederland – om over te schakelen op de import. 

Intussen voegt ook Farhads broer zich bij het bedrijf en laat de komst van Waseh, Farhads zwager, niet lang meer op zich wachten. Het bedrijf verandert van koers en verlegt de aandacht van Los Angeles naar het Europese vasteland. "Je komt niet zomaar in aanmerking voor het USDA Approved-label. Die wetenschap sterkte onze overtuiging dat we daardoor makkelijker nieuwe markten zouden kunnen aanboren", blikt Waseh terug.  

"Stroopwafel verkoopt zichzelf"

Waarom Sweet Amsterdam uiteindelijk geen bitterbalspecialist werd, maar voor de stroopwafel koos? "Die conclusie trokken we na onze uitgebreide customer feedback. Bijna iedereen ter wereld vindt de stroopwafel lekker. Het product verkoopt zichzelf eigenlijk. Bovendien konden we ons nadrukkelijk differentiëren met een product dat tegelijkertijd zo herkenbaar Nederlands is. Zowel op het vlak van receptuur als productpresentatie", verduidelijkt Waseh. De stroopwafels die in de varianten naturel en dark chocolate verschijnen zijn biologisch, gluten- en lactosevrij. Door het gebruik van eipoeder zijn de producten overigens niet vegan. Naast de stroopwafels behoren ook chocolate chip cookies en speculaas tot het assortiment. 

Single pack-verpakkingen

In Scandinavië en opvallend genoeg ook in het Midden-Oosten weet men wel raad met de single pack-verpakkingen van Sweet Amsterdam. "Van de stormachtige ontwikkeling die de biosector in Denemarken en Zweden doormaakt verwacht je het, maar in Qatar niet zo snel. Daar is de markt meer geďnteresseerd in de algehele productuitstraling. Het feit dat ze met deze stroopwafels een typisch Europese delicatesse binnenhalen is daar belangrijker dan dat het om een biologisch product gaat." Het bedrijf richt zich met deze verpakkingen op verkooppunten als tankstations, 'to go'-winkels, cafés, sportscholen en verkoopautomaten.

Voor meer informatie:

Publicatiedatum: 10-11-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-4-2018 Lima introduceert vier biologische muesli’s
25-4-2018 Lovely Candy komt met biologische lollies
24-4-2018 OERRR-producten bieden kwetsbare jongeren hulp
24-4-2018 Voedsel tot nadenken
23-4-2018 Zonnatura in top 5 '2018 Sustainable Brand Index'
20-4-2018 Fond: Het warme drankje van de toekomst?
20-4-2018 "Biodiversiteit terug op het land en op tafel"
18-4-2018 Piramide lanceert nieuwe kruidenmelange: kurkuma
13-4-2018 Van pesticiden- en kunstmestverkoper naar bio-pionier
13-4-2018 Nieuw: biologische erwten proteďnepoeder met 80% eiwit
12-4-2018 Europese Commissie wil maatregelen tegen verschillen in productsamenstelling in lidstaten
10-4-2018 Biologische suikervervangers en superfoods
9-4-2018 Consument verbaasd over aantal suikerklontjes in producten
9-4-2018 Fietsers vervoeren bio-chocolade naar Duitsland
6-4-2018 “Precies een jaar na mijn eerste idee de eerste pallet bio-thee ontvangen”
6-4-2018 Minder vraag naar biologische gerstemout en hennep
4-4-2018 Tip: Zet de bio-pindakaaspot op zijn kop
4-4-2018 Togo wil 10.000 ton biologische sojabonen produceren
3-4-2018 Pionieren in eerste fruitdrogerij van Mozambique
3-4-2018 Portugese Galegă's naar Nederland

 

Reacties:


Super leuk geschreven!
Parwana, Amersfoort - 10-11-2017 20:09:15


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *