Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rapport van het Departement Landbouw en Visserij

"Moslimconsument biedt kansen voor de Vlaamse bio-landbouw"

Moslimconsumenten bieden de Vlaamse agrovoedingssector marktkansen die tot op heden nog niet volledig worden benut. Die onbenutte kansen maken het mogelijk om veel geconsumeerde productgroepen te commercialiseren voor een specifieke doelgroep. Dat staat in een nieuw rapport van het Departement Landbouw en Visserij, dat 26 oktober werd vastgesteld op een seminar van VLAM over etno-marketing.

Moslimconsument

Het rapport raadt telers aan te innoveren met nieuwe etnische teelten en producten: groenten en fruit, peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten), noten, zaden en exotische kruiden. Landbouwconcepten als korte keten en biologische landbouw kunnen inspelen op waarden van zowel de traditionele als de bewuste moslimconsument. Naast zijn rol als consument speelt de moslim eveneens een rol als nieuwe actor in de agrovoeding, bijvoorbeeld als ondernemer of als werknemer binnen de teeltsector.

Divers Vlaanderen

Vlaanderen is divers. Een op de vijf Vlamingen heeft een buitenlandse herkomst. Ongeveer de helft daarvan is afkomstig uit niet-EU-landen. De roots van minstens 400.000 landgenoten liggen in een moslimland. Binnen de Marokkaanse en Turkse gemeenschap komt geleidelijk een middenklasse op die hoger opgeleid is en meer geld besteedt aan voeding. De overgrote meerderheid onder hen is fier om moslim te zijn.

Steeds meer moslims zien de islam als een levensstijl en een gids voor hun consumptiegedrag. Halal en haram zijn begrippen die aangeven of een product is toegestaan of niet. De Belgische halalvoedingsmarkt wordt op bijna 2 miljard euro geschat. De halalvoedingsmarkt levert een bijdrage van 40 tot 100 miljard euro aan de Europese voedseleconomie. Er is een groeipotentieel voor halalvoeding. Een betere certificering en bredere maatschappelijke aanvaarding van halalvlees zijn actuele uitdagingen.

Mix van culturen

Toch wijst het rapport er ook op dat de traditionele eetcultuur van Turkse en Marokkaanse Belgen evolueert naar een hybride eetcultuur, een mix van elementen uit het land van herkomst met elementen uit de West-Europese voedingscultuur. Het onderzoek toont verschillen en gelijkenissen met het voedingspatroon van de autochtone bevolking. De traditionele voedselconsumptie vertoont pieken rondom belangrijke religieuze rituelen, zoals de ramadan. Het breed gedragen concept halal wordt aangevuld met het concept tayyib, dat gelinkt kan worden aan duurzaamheid. 

Het heel rapport is te vinden op www.vlaanderen.be/landbouw/studies.

Bron: Departement Landbouw en Visserij
Publicatiedatum: