Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Succesverhaal Denemarken lonkt in het VK
Denemarken heeft met een percentage van 9,7 het grootste marktaandeel biologisch ter wereld. Reden voor buitenlandse markten om over de schouders van het Scandinavische land mee te kijken. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. Zo werd de Deense belangenorganisatie Organic Denmark uitgenodigd door het Britse parlement om toe te lichten wat daar aan onderhevig is en in hoeverre Deens beleid daarbij een rol heeft gespeeld.
Het zijn niet alleen Deense voedingsmiddelen die in het buitenland tot de verbeelding spreken, het is ook de 'know-how' waar steeds meer interesse naar is. Eerder kon Biojournaal dat al optekenen in gesprek met Esben Lunde Larsen, de Deense minister van Leefomgeving en Voeding. "Onze kennis over biologische landbouw, voedingsmiddelen en ook beleidsmatig is gewild in het Verenigd Koninkrijk ná de Brexit", vertelt Paul Hombeck van Organic Denmark. "Ik hoop dat Britse politici geïnspireerd raken van onze ervaringen en samenwerkingsverbanden binnen de Deense bio-sector. Met ons beleid kiezen we echt de aanval. Daar zijn zowel producenten als consumenten bij gebaat.
Toch staat ook de Deense bio-sector voor uitdagingen. De investeringen in marktpromotie, innovatie, onderzoek en onderwijs ten behoeve van de bio-sector zijn de afgelopen jaar gedaald. "Het Deense model gaat dit te lijf door actief in te zetten op motivatie en partnerships", vervolgt Paul Holmbeck. Gratis consultancy voor gangbare boeren, korte lijnen en samenwerkingsverbanden met de retailsector en de enorme opmars en zichtbaarheid van bio in publieke keukens; het draagt allemaal bij aan de rappe ontwikkelingen en de groei binnen de bio-sector.