Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kaasdag Ekoplaza brengt beleving naar de kaasafdeling

De Kaasdag die Ekoplaza te Ravenswaard had georganiseerd, werd dit jaar gehouden bij de familie Litjens. Op hun biologische kaasboerderij worden de boerenkazen van Ravenswaard geproduceerd. Gerard Litjens begon de dag met zijn verhaal over het ontstaan van de kaasboerderij Ravenswaard en het proces van de biologische certificering voor de kazen.



In de koeienstal toonde hij de circa 180 koeien, wier melk wordt gebruikt voor de boerenkazen van Ravenswaard. Gerard legde enthousiast uit over de liefde en de optimale leefomstandigheden voor en van deze dieren. 



De rondleiding van dit familiebedrijf werd voortgezet in het melkgedeelte, waar 13 koeien tegelijk gemolken kunnen worden. Voordat het melken begint, worden de koeien eerst goed schoongemaakt om een zo schoon mogelijk melkproduct te krijgen voor de kazen en een optimale verzorging van de dieren te kunnen garanderen. Zes uur per dag, drie uur in de ochtend en nog eens drie uur in de avond is de boerderij met het melkproces bezig. Na het melken begint Lies, zijn vrouw en tevens beste kaasmaakster van Nederland volgens Gerard, met het proces van kaasmaken. Ook werden het pekelbad en de opslagruimte voor de kazen getoond.



Na de lunch volgde het middagprogramma, dat bestond uit het proeven van de Goudse kazen die bij Ekoplaza in het assortiment zit. Zowel jonge als oude kazen kwamen voorbij, waarbij duidelijke verschillen te proeven waren tussen de diverse Goudse kaasleveranciers. Daardoor kan Ekoplaza haar klanten beter adviseren over de leeftijden en smaakverschillen van de Goudse kaas.



Van de winkels die aanwezig waren op deze dag hebben zijn presentatiefoto's bekeken die de mystery shoppers hebben gemaakt van de Goudse kaaskoeling in de winkels. Uit deze presentaties volgde belangrijke input waarbij Ekoplaza het beste van iedere winkel kan gebruiken om meer beleving te creƫren op de kaasafdeling.

Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl
Publicatiedatum: