Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe businessmodellen gepresenteerd

Verbindend ondernemen in biologische sector

Samen werken aan het realiseren van een betekenisvolle biologische sector voor vandaag en (over)morgen. Experts uit bedrijfsleven en onderzoek hebben hiervoor nieuwe vooruitstrevende invalshoeken bedacht om consumenten en burgers meer te betrekken bij bedrijven in de biologische voedselketen. Dit is vastgelegd in een boekje als bron van inspiratie voor alle partijen binnen de biologische sector.

In de PPS 'Nieuwe businessmodellen voor verbinding met consument en burger in de biologische voedselketen' is gezocht naar nieuwe mogelijkheden voor onderscheidende kwaliteit voor de biologische sector via de P van People. De P van People is vaak een ondergeschoven kindje ten opzichte van de andere P ‘s van Profit en Planeet. Er is bewust via dit spoor gezocht naar een relevant en innovatief perspectief om verdere groei en nieuwe impulsen binnen de biologische sector te realiseren.

Meerwaarde creëren

Dit is vastgelegd in een inspiratieboekje 'Verbindend ondernemen', boordevol met achtergrondinformatie over nieuw (bedrijf)economisch denken, kapitalisme, gedeelde waardecreatie en zinvol maatschappelijk ondernemen. Ook is er aandacht voor verbindend ondernemen en de kracht van onderscheiding. Naast theoretische kennis over de verschillende onderwerpen geven onderzoekers en experts uit de biologische sector hun visie op deze ontwikkelingen.

Gezamenlijk is gezocht naar het onderscheidend vermogen van de biologische sector. Dit heeft geleid tot het begrip betekenisvol biologisch ondernemen. Dit houdt in dat er vorm is gegeven aan een verdienmodel waar zowel aandacht is voor het creëren van meerwaarde van een product als het vergroten van de maatschappelijke waarde in een keten. Het gaat om ketens waarin alle betrokkenen zich medeverantwoordelijk voelen voor wat er in volledige keten gebeurt. Op deze manier is het mogelijk integrale duurzaamheidsprestaties van biologische ketens verder te vergroten. Nieuwe biologische ketens zullen aan robuustheid en concurrentiekracht winnen. En daarmee toekomstbestendiger worden.

Verbindend ondernemen biedt perspectief aan het zoeken naar nieuwe wegen en invullingen van verbinding tussen burger-consumenten en bedrijven aan de hand van 'open' concepten die hiertoe in de toekomst zullen bijdragen.

Samenwerkende partijen

Dit 'inspiratieboekje' Verbindend ondernemen is een product van het project 'Nieuwe businessmodellen voor verbinding met consument en burger in biologische voedselketens' onder de projectleiding van Frank Wijnands en Marieke Meeusen van Wageningen University & Research (WUR). De auteur Hans Dagevos (WUR) heeft met citaten, kaders en teksten beschreven wat in het project is bedacht, gezegd en gevonden. Vanuit de kennisinstellingen participeert naast Wageningen UR ook CAH Vilentum als hogeschool. De andere projectpartners zijn: Bionext, Stichting Demeter, Triodosbank, GreenOrganics, EKOPlaza, Bio+, Do It, Stichting Eko-keurmerk, Youth Food Movement, Stichting Lazuur Food Community Wageningen CV en Stichting Voedsel-Coop.

Bron: BioKennis.org
Publicatiedatum: